674 läst ·
12 svar
674 läst
12 svar
Hur tänker tillverkaren
Tänkte installera en mindre spishäll i ett pentry. Ser att de är på 3000W och levereras med stickpropp. Jag får väl inte ta ut 3000 W ur ett vanligt vägguttag för stickpropp?
Tanken var att ersätta det gamla fasta spisuttaget på 16 A med ett dubbel uttag för spis och kyl. Men får kanske tänka om och dra egen kabel till kylskåpet.
Tanken var att ersätta det gamla fasta spisuttaget på 16 A med ett dubbel uttag för spis och kyl. Men får kanske tänka om och dra egen kabel till kylskåpet.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jo om uttaget är säkrat med 16A så får du ut mer än 3 kW.
men vad är det du har där nu? Är det enfas 16A, eller 2-3 fas (400V) 16A?
men vad är det du har där nu? Är det enfas 16A, eller 2-3 fas (400V) 16A?
1 fas 16A. Fast installation med järnlock och näsa. Det satt en tvättmaskin där tidigare. Det knasiga är att sladden till hällarna är på 1.5 kvmm och inte 2,5 mm. Dessutom har jag en gång lärt att man inte får ta ut 16 A ur ett vanligt vägguttag trots att det är godkänt för detta. Får det inte att gå ihop. 1,5 kvadratskabel, stickkontakt och 3000W.
Därför undrar jag hur tillverkarna tänker.
Tillverkarna tänker att man har en korrekt installation med 1-fas 2,5 mm² kabel, schukouttag och 16A-säkring. Då får man formellt ta ut max 3680W genom stickproppen. Det är så separata ugnar brukar vara kopplade i våra kök.T Tänkare skrev:1 fas 16A. Fast installation med järnlock och näsa. Det satt en tvättmaskin där tidigare. Det knasiga är att sladden till hällarna är på 1.5 kvmm och inte 2,5 mm. Dessutom har jag en gång lärt att man inte får ta ut 16 A ur ett vanligt vägguttag trots att det är godkänt för detta. Får det inte att gå ihop. 1,5 kvadratskabel, stickkontakt och 3000W.
Det är ganska vanligt att apparatkablar har en klenare dimension än vad som förväntas i övrigt med den fasta installationen. Den korta längden + en förväntat rimlig kylning är väl huvudanledningarna inklusive ett extremt kostnadsfokus från producenten.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det man brukar säga är att vanliga uttag är inte så lämpliga om man tar ut hög ström (>10A) under lång tid, som ex. elbilsladdning.
En spis drar visserloigen hög ström, men inte så länge. Du kokar upp något, sedan sänker du värmen. Osv. Skulle spisen dra 3000W i timmar så blir det värre än en bastu i köket.
En spis drar visserloigen hög ström, men inte så länge. Du kokar upp något, sedan sänker du värmen. Osv. Skulle spisen dra 3000W i timmar så blir det värre än en bastu i köket.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Och som sagt anslutningskabel är "alltid" en dimension klenare än tumregeln. Det är samma till en vanlig fullstor spis som matas med 3x16A. Kabeln innehåller alltid 1,5 kvmm trådar.T Tänkare skrev:
Som sagt OK pga korta längden, och att kabeln får bra kylning.
nja, du kan max isf ta ut 3680 VA. Om nu cosfi=1 är VA=W. Annars måste man räkna om.D datja skrev:
Klicka här för att svara