Karlia
Ny på forumet, någon kanske kan svara?

Jag har problem med värmen i vardagsrummet, tack vare kamin kan jag få upp den till 18 C. Då jag har läst här har jag provat med nya isoleringslister i fönstren och så har jag luftat elementet utan någon skillnad.

Bor i radhus, samfällighet, fjärrvärme. 2 glasfönster i vardagsrummet som jag helst inte byter. Tänker att nästa steg borde vara att motionera piggen i termostaten. Hur får jag bort termostaten? Behöver jag stänga av vattnet till elementet? Skulle nytt element göra skillnad? (gjutjärn, förmodligen från - 62 när det byggdes)

Det kommer varmvatten till elementet, ljummet på ovansidan kallt på nedsidan vilket jag här läst ska vara ok. Men det vore ju bättre med varmt på ovansidan..

• Radiator termostatknopp i närbild, potentiellt i behov av justering eller reparation för bättre värme i vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som det bara är att lossa den stora mutter-ringen och ta bort termostathuset. Stor skiftnyckel är bäst men även polygrip går bra. Sedan kan man trycka in stiftet i ventilen och se om det fjädrar tillbaka ut som det ska.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
J Josth skrev:
Ser ut som det bara är att lossa den stora mutter-ringen och ta bort termostathuset. Stor skiftnyckel är bäst men även polygrip går bra. Sedan kan man trycka in stiftet i ventilen och se om det fjädrar tillbaka ut som det ska.
Tack! Behöver jag stänga av vattnet innan? Då det är radhus är det gemensam anläggning, får stänga av för alla i så fall.

Nej, termostaten kan du lossa utan att påverka vattnet.
Det ser snarare ut att vara ett vanligt sektionselement. Inte något gjutjärn. Det stämmer dessutom bättre med åldern.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
D Daniel 109 skrev:
Nej, termostaten kan du lossa utan att påverka vattnet.
Det ser snarare ut att vara ett vanligt sektionselement. Inte något gjutjärn. Det stämmer dessutom bättre med åldern.
Tack! Anser mig något så när händig, men då jag tidigare bott i hyreslägenhet är värme något jag inte har koll på. Det är rätt mycket jag behöver lära mig

Det kan ju även vara cirkulationspump som behöver lite mer fart. Många har flera hastigheter.
Brukar märkas på att något element inte blir varmt när det blir lite kallare.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
K kioskdavid skrev:
Det kan ju även vara cirkulationspump som behöver lite mer fart. Många har flera hastigheter.
Brukar märkas på att något element inte blir varmt när det blir lite kallare.
Cirkulationspump? Just nu lutar jag åt att jag behöver en ny termostat, särskilt som när jag nu skruvade bort den så gick en blå plastdetalj sönder. Värme verkar fortfarande gå ut.

• Hand visar en trasig blå plastdetalj som gäller en termostat, med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta äldre termostatventiler går på max om man skruvar bort termostathuset. (Finns nyare sabotageskyddade ventiler som stängs av när termostathuset är borta för att hyresgäster inte ska kunna få mer värme genom att ta bort dem). Om det gamla termostathuset gått sönder men ventilen fungerar kan man köpa en adapter och ett nytt MMA eller Danfoss termostathus.

Adaptern till AGA-ventil heter RSK nr: 480 52 82 om man vill sätta på ett MMA (Evosense) termostathus istället.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Har du ändå för kallt så skippa termostathuset tills vidare.

Protte

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
J Josth skrev:
De flesta äldre termostatventiler går på max om man skruvar bort termostathuset. (Finns nyare sabotageskyddade ventiler som stängs av när termostathuset är borta för att hyresgäster inte ska kunna få mer värme genom att ta bort dem). Om det gamla termostathuset gått sönder men ventilen fungerar kan man köpa en adapter och ett nytt MMA eller Danfoss termostathus.

Adaptern till AGA-ventil heter RSK nr: 480 52 82 om man vill sätta på ett MMA (Evosense) termostathus istället.
Tack, det ska jag kolla upp. I övriga huset (förutom inredda vinden) har jag varmare, mina grannar oavsett 2 eller 3-glasfönster har det också varmare. Så det känns troligt att felet ligger i termostaten.

Karlia
prototypen prototypen skrev:
Har du ändå för kallt så skippa termostathuset tills vidare.

Protte
Jag vill ju inte få det för varmt. Men avvakta och se om det blir varmare efter att jag haft sönder plastdetalj, det ska jag göra!

Samfälligheten kör nog inte ut varmare än vad som absolut behövs med avseende på yttertemperaturen.

Protte

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
prototypen prototypen skrev:
Samfälligheten kör nog inte ut varmare än vad som absolut behövs med avseende på yttertemperaturen.

Protte
Sant. Men då det är flera äldre i min 6-hus länga kan temperaturen inte vara för låg. Radhus är nytt för mig, bott här i två år. Förmodligen vore det bättre att kunna sköta allt själv. Men flytta ut till landet med tonårsdotter kändes inte som ett alternativ, åtminstone inte om jag ville ha med henne.

Tombrittberg
Karlia Karlia skrev:
Ny på forumet, någon kanske kan svara?

Jag har problem med värmen i vardagsrummet, tack vare kamin kan jag få upp den till 18 C. Då jag har läst här har jag provat med nya isoleringslister i fönstren och så har jag luftat elementet utan någon skillnad.

Bor i radhus, samfällighet, fjärrvärme. 2 glasfönster i vardagsrummet som jag helst inte byter. Tänker att nästa steg borde vara att motionera piggen i termostaten. Hur får jag bort termostaten? Behöver jag stänga av vattnet till elementet? Skulle nytt element göra skillnad? (gjutjärn, förmodligen från - 62 när det byggdes)

Det kommer varmvatten till elementet, ljummet på ovansidan kallt på nedsidan vilket jag här läst ska vara ok. Men det vore ju bättre med varmt på ovansidan..
Sedan kan det sitta strypning på utgående rör från elementet.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag vill ju inte få det för varmt. Men avvakta och se om det blir varmare efter att jag haft sönder plastdetalj, det ska jag göra!
den risken är nog extremt liten.............du har antagligen styrd tilloppstemp iallafall så det är nog ingen större risk att det blir för varmt.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.