Hej!
På en sida kan jag läsa kommentarer att Unifi router, som inte har de funktioner en vanlig konsumentrouter har, tillexempel tilldela IP-adresser(?), är svåra att installera. Något man som "vanlig" person förmodligen inte ska ge sig på.

Min fråga är vad som är överkurs? Behöver man goda nätverkskunskaper och pilla med Proxy, Nätmask osv?

Anledning är att jag gärna vill ha deras Access-point enhet i min bostad, o behöver även köpa en ny bra router. Jag kan troligen koppla Unifi AP till en konsumentrouter också men då blir det faktiskt dyrare för mig.

***Uppdatering:
Typ en sådan router är vad jag hade tänkt mig, utan att egentligen veta dess funktioner. Behöver en enhet som kan ge mig bra hastigheter på wifi, dataöverföring o internet till mina hemprylar - och snacka med min Unifi AP.
 
  • Svart Ubiquiti EdgeRouter X, fem portar, ej trådlös, kundomdöme 4.7, pris 740 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
Cheesen
Dracula Dracula skrev:
Hej!
På en sida kan jag läsa kommentarer att Unifi router, som inte har de funktioner en vanlig konsumentrouter har, tillexempel tilldela IP-adresser(?), är svåra att installera. Något man som "vanlig" person förmodligen inte ska ge sig på.

Min fråga är vad som är överkurs? Behöver man goda nätverkskunskaper och pilla med Proxy, Nätmask osv?

Anledning är att jag gärna vill ha deras Access-point enhet i min bostad, o behöver även köpa en ny bra router. Jag kan troligen koppla Unifi AP till en konsumentrouter också men då blir det faktiskt dyrare för mig.
Du måste nog vara mera specifik vilken router du tänker använda om du vill ha ett bra svar. Det finns många "konsumentroutrar" som stöder Unifi

Vad är det för funktioner du söker? En router med tillhörande Meshnoder är ju inget hemmansköp och det är väl precis vad dom flesta behöver i sitt hem
 
Vilken Unifi-router?
Edge är lite mer komplicerad än t ex Security gateway. Men även en nybörjare hanterar den enkelt med lite instruktioner via Youtube.

Security gateway är väldigt enkel att konfigurera. Även deras Dream Machine är intuitiv tycker jag.
 
Unifi-routrar är inte krångligare än andra att få igång. Till skillnad mot andra tillverkare finns det ju dessutom mycket hjälp på nätet. En Dream Router eller Dream Machine blir bra om du ska ha några unifi ap också.

Edit: Köp inte Security gateway, den är dyr, gammal och kräver en till apparat att köra konsollen på.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Dracula Dracula skrev:
Hej!
På en sida kan jag läsa kommentarer att Unifi router, som inte har de funktioner en vanlig konsumentrouter har, tillexempel tilldela IP-adresser(?), är svåra att installera. Något man som "vanlig" person förmodligen inte ska ge sig på.

Min fråga är vad som är överkurs? Behöver man goda nätverkskunskaper och pilla med Proxy, Nätmask osv?

Anledning är att jag gärna vill ha deras Access-point enhet i min bostad, o behöver även köpa en ny bra router. Jag kan troligen koppla Unifi AP till en konsumentrouter också men då blir det faktiskt dyrare för mig.

***Uppdatering:
Typ en sådan router är vad jag hade tänkt mig, utan att egentligen veta dess funktioner. Behöver en enhet som kan ge mig bra hastigheter på wifi, dataöverföring o internet till mina hemprylar - och snacka med min Unifi AP.
Det är en ganska vanlig konsumentrouter. Utan att vara insatt i Ubiquitis produktsortiment så kan jag inte tänka mig att det är speciellt svårt att konfigurera den. Du nämner att du redan har en Accesspunkt så då är det väl bara att lägga till routern i appen.
 
Edgerouter pratar inte med unifi-produkter så den ska du inte köpa. Unifi-routar heter antingen Dream Router/Machine eller Unifi Security Gateway.
 
Jag har Dream Routern, vill minnas att jag tyckte den var lätt att få igång utan att jobba som IT-admin.
Dock så får jag starta om den en gång i veckan då Wifit blir slött på den, borde ta itu och kontakta ubitiqui om det.
 
S sprucetwig skrev:
Edgerouter pratar inte med unifi-produkter så den ska du inte köpa. Unifi-routar heter antingen Dream Router/Machine eller Unifi Security Gateway.
Jag har EdgeRouter och flera Unifi AP. Inga problem att de inte pratar med varandra...
 
S sjoelund skrev:
Jag har EdgeRouter och flera Unifi AP. Inga problem att de inte pratar med varandra...
Ja de fungerar ju att ha i samma nätverk, precis som vilken router som helst. Men du får inte in den i Unifi-kontrollern och därmed försvinner hela anledningen till att köpa Ubiquiti som hemanvändare.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Verkar som att orden "prata med varandra" betyder lite olika mellan olika användare.
Alla produkter som heter UniFi använder en och samma controller för att kunna lätt göra ändringar och managera alla saker på ett ställe. Denna kontroller behöver antingen vara på en dator/dedikerad sticka eller på en nyare dreammaskin som har denna inbyggd.
Men självklart går det utmärkt att köra en Edge eller valfri annan router och sedan bara accesspunkter eller andra UniFi saker. Men då kommer man inte kunna göra ändringar i Edge från UniFi kontrollern.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Ja de fungerar ju att ha i samma nätverk, precis som vilken router som helst. Men du får inte in den i Unifi-kontrollern och därmed försvinner hela anledningen till att köpa Ubiquiti som hemanvändare.
Förutom att du får bra hårdvara som fungerar? Med 1-2 AP behöver du ju ändå inte ha en controller. Går lätt att konfigurera själv i appen eller via datorn... Routern behöver inte många inställningar som sparas heller och du kan alltid spara ner konfigurationen i text-fil om du vill...
 
S sjoelund skrev:
Förutom att du får bra hårdvara som fungerar? Med 1-2 AP behöver du ju ändå inte ha en controller. Går lätt att konfigurera själv i appen eller via datorn... Routern behöver inte många inställningar som sparas heller och du kan alltid spara ner konfigurationen i text-fil om du vill...
Ska man inte använda de främsta fördelarna med unifi så tycker iaf jag att det inte är värt det höga priset. Bättre att köpa ett enklare system riktat enbart mot hemanvändare då.
 
Om du har snabbare nät. Än 100mbit/s så kan du inte köra QoS, då man använder hardware offloading för att öka prestandan på routern. Slår man på QoS så stänger den av detta. Jag är nöjd med min edge router som jag har tillsammans med en unifi longrange AP. Stabilt och bra. Men dom har var sitt webgränssnitt att konfigurera i.
 
Jag kör Mikrotik RB4011. Den är plug n play så kommer förkonfad med DHCP och några brandväggsregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.