20 296 läst ·
5 svar
20k läst
5 svar
Hur stort överhäng på altanen kan jag ha? Och räcker det med en bärlina?
Jag håller på att skissa på min blivande altan.
Då jag kommer att ha ett altandäck under denna, vill jag inte ha massa stolpar som är i vägen, men en rad kan väl kännas ok.
Så mina frågor blir således:
På 4500mm djup, räcker det med att ha balkskor vid husväggen, och sedan en bärlina vid 3000mm och således få ett överhäng på 1500mm. Tänkta reglar är 45x220 i bärlina och regelverk.
5st stolpar, plintar som håller bärlinan. (Kan jag ha färre?)
Ska jag gör på nått annat sätt? Tips?
Vill ju inte ha en svajig altan...
//Fredrik
Då jag kommer att ha ett altandäck under denna, vill jag inte ha massa stolpar som är i vägen, men en rad kan väl kännas ok.
Så mina frågor blir således:
På 4500mm djup, räcker det med att ha balkskor vid husväggen, och sedan en bärlina vid 3000mm och således få ett överhäng på 1500mm. Tänkta reglar är 45x220 i bärlina och regelverk.
5st stolpar, plintar som håller bärlinan. (Kan jag ha färre?)
Ska jag gör på nått annat sätt? Tips?
Vill ju inte ha en svajig altan...
//Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det kommer bli som en trampolin längst ut, ca 50 cm är ok, inte mer.
Tycker också 300 cm är för mycket, men fungerar nog
Tycker också 300 cm är för mycket, men fungerar nog
45x220 går bra upp till fyra meter spännvidd så 3m är inget problem.
Om du binder ihop ytter ändarna med dubbla längsgående 45x220 med förskutna skarvar,och använder 28x120 trall så kan du även ha 1,5 m konsoll
Om du binder ihop ytter ändarna med dubbla längsgående 45x220 med förskutna skarvar,och använder 28x120 trall så kan du även ha 1,5 m konsoll
Det låter lovande larsbj. Hade ju tänkt 28x120 alt. 34x145 så där är ju lugnt.
När det gäller stolparna under, räcker 5st, eller skulle jag kunna gå ner på färre dessutom? Grovlek på dem?
När det gäller stolparna under, räcker 5st, eller skulle jag kunna gå ner på färre dessutom? Grovlek på dem?
Klicka här för att svara