Hur stort slutet expansionskärl behöver jag ha till 2st 750L ack tankar + 65L i pannan och kanske ca 200Liter i element och rör, dvs 1765Liter.
Har bara sett beräkningar på öppet expansionskärl inte på slutna.
Har ett slutet idag på 35Liter till min nuvarande kombipanna.

MVH Anders

Hur hög vattenpelare har du?

Räkna med 10% av totalvolymen.

Finns fler trådar här som avhandlar ämnet mer grundligt.

Ja, en tumregel är 5% för öppna, 10% för slutna.
Vattenpelarens höjd är väl mest av intresse för att bestämma förtrycket, eller har jag fått fel för mig där?

ok tackar för svar.
Fattar dock inte vad det menas med vattenpelare?
Men om det är 10% så skulle jag behöva ett expansionskärl på 176,5 liter, alltså blir ett 200L Liters bra?

MVH Anders

apersson850 skrev:
Ja, en tumregel är 5% för öppna, 10% för slutna.
Vattenpelarens höjd är väl mest av intresse för att bestämma förtrycket, eller har jag fått fel för mig där?

Kärlets effektiva volym är beroende av förtrycket, högre vattenpelare->högre förtryck->större kärl!
Detta behöver man inte alls ta hänsyn till vid öppet kärl, där är det bara systemvolym (och temeraturintervall) som bestämer kärlets storlek.

abel48 skrev:
ok tackar för svar.
Fattar dock inte vad det menas med vattenpelare?
Men om det är 10% så skulle jag behöva ett expansionskärl på 176,5 liter, alltså blir ett 200L Liters bra?

MVH Anders
Tar du ett 200 liters så funkar det bra

200l blir nog lagom. Eller veror på hur många och stora element du har. Man måste ränka med allt i systemet, panna och element

abel48 skrev:
Hur stort slutet expansionskärl behöver jag ha till 2st 750L ack tankar + 65L i pannan och kanske ca 200Liter i element och rör, dvs 1765Liter.

MVH Anders
;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.