3 525 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Hur stort blir ett träd???
Ja... hur konstig rubriken än verkar så är det faktiskt precis det jag undrar.. 8)
Alltså... Är det någon som har en bra länk där man kan se hur stora olika träd och buskar blir när dom är "fullvuxna" och när dom blir fullvuxna... :
Speciellt är det för tillfället är det planeringen av en thuja häck som föranleder min undran. Hur långt från tomtgränsen man ska sätt den. Och om jag kan få plats med ett japansk körsbärsträd på ett annat ställe... ;D
Alltså... Är det någon som har en bra länk där man kan se hur stora olika träd och buskar blir när dom är "fullvuxna" och när dom blir fullvuxna... :
Speciellt är det för tillfället är det planeringen av en thuja häck som föranleder min undran. Hur långt från tomtgränsen man ska sätt den. Och om jag kan få plats med ett japansk körsbärsträd på ett annat ställe... ;D
Just häck kan du bestämma höjden själv. Bredden är beroende av sort. Thujan kan du hålla relativt smal - om du verkligen håller efter den kan du komma ner till 60-80 cm bredd men då måste du verkligen klippa den varje vår/försommar och putsa i slutet av säsongen. Det är främst thujans ytskikt som är grönt. Vill du ha en extra smal häck väljer du bok som också har fördelen att det lätt går att föryngra boken även efter 30 år. Det går inte att 'reparera' en icke skött thujahäck.
Vill du ha en friväxande thujahäck lär den inte bli snygg efter 'småbarnsåldern' då den breder ut sig rejält och, som jag skrev tidigare, endast ytskiktet håller sig grönt.
Gå in i en trädgårdsförening på orten! Du kommer att överösas av goda råd. Dessutom ger medlemskap rabatter hos närbelägna trädgårdsmästerier - vilket är extra värdefullt för de som startar upp ny trädgård.
Annars är det lättare att köpa en rejäl trädgårdshandbok som nattlektyr. Det är svårare att söka på nätet eftersom man oftast behöver veta vad man verkligen letar efter!
Japanskt körsbärsträd blir inte så stort - 3-4 meter högt.
Gå in i en trädgårdsförening på orten! Du kommer att överösas av goda råd. Dessutom ger medlemskap rabatter hos närbelägna trädgårdsmästerier - vilket är extra värdefullt för de som startar upp ny trädgård.
Annars är det lättare att köpa en rejäl trädgårdshandbok som nattlektyr. Det är svårare att söka på nätet eftersom man oftast behöver veta vad man verkligen letar efter!
Japanskt körsbärsträd blir inte så stort - 3-4 meter högt.
Har redan bra böcker hemma där säkert allt detta står... :-[
Men jag är iväg och jobbar och kommer inte hem förrän nästa vecka, och jag gör inget annat när jag är ute på än funderar på det kommande husbygget. Då har jag bara tillgång till nätet, då det är på tok för bökigt att släpa med sig en massa böcker... :-/
Men jag är iväg och jobbar och kommer inte hem förrän nästa vecka, och jag gör inget annat när jag är ute på än funderar på det kommande husbygget. Då har jag bara tillgång till nätet, då det är på tok för bökigt att släpa med sig en massa böcker... :-/
För många, många år sedan (Långt innan jag var född) planterades en granhäck bakom mitt hus... Den klipptes och ansades enligt alla konstens regler till en höjd av ca 3 meter. Av okänd anledning är "häcken" idag säkert 20 meter hög och är enbart till bekymmer... För att inte tala om vilka procedurer det kommer bli att ta ner eländet...
Det för mig osökt till ett gammal talesätt... "Vi äger inte jorden! Vi lånar den av våra barn..."
Det för mig osökt till ett gammal talesätt... "Vi äger inte jorden! Vi lånar den av våra barn..."
Här kan du säkert hitta lite info. http://www.rangedala-plantskola.se/Faq.aspxStrixx skrev:
Ett urklipp från annan sida:Thuja occidentalis och underarter, THUJA. Pyramidarterna 'Fastigiata', Smaragd' och 'Brabant' är mera omtyckt än ursprungsarten. Ovanlig som häck hos oss men rätt vanlig i Mellansverige och längre söderut. Klippes när önskad höjd uppnås. Täta, fina häckar. Känslig för vinter/vårsol de första åren efter plantering. Växer bra också på lerhaltiga jordar, men är där extra känslig för vårsolen. På sandjordar klarar den vårsolen bäst. Höjder: Fastigiata, max 5 m. Smaragd max 3-4 m, Brabant max 5-8 m.
Vi har en fastigiata som solitär och den är smal, fast jag tror att både smaragden och fastigiatan är dyrare än brabanten, men klart snyggast i mina ögon är Smaragden 8) men fastigiatan skulle mkt väl kunna gå också, den är tät och fin (brabanten är något tunnare och yvigare, grannen har en som är klippt och är 10-15 år gammal, klippes bara då och då).
Jag upplever inga problem med att ha den friväxande, våran är som sagt 15 år och den är så tät/lummig och fint smaragdgrön. Fast hur den är om 5 år till är ju svårt att säga men jag tror inte den blir ful än på mååånga år, om den alls blir det :
Klicka här för att svara