1 706 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Hur stor VV-beredare ?
Sida 1 av 2
30 liter borde räcka bra.
Men hur lång tid har du egentligen beräknat för pannbytet, det brukar väl gå på en dag eller så?
Du har inte funderat på att värma vatten på spisen?
Men hur lång tid har du egentligen beräknat för pannbytet, det brukar väl gå på en dag eller så?
Du har inte funderat på att värma vatten på spisen?
En 50 - 60 liter räcker långt, speciellt om den är 3-faskopplad.
Fast å andra sidan så ju mindre beredare desto billigare med varmvatten
Fast å andra sidan så ju mindre beredare desto billigare med varmvatten
Tackar för hjälpen. Nu kan jag börja hålla ögonen öppna på Blocket.
Jag ska installera ett nytt vedsystem med tankar, panna, tva och ny expansion. Är inte så sugen på rörkrökarns förslag om 2x750l och tryckexp. och han verkar inte vara så intresserad av min ide om system så det lutar åt att jag får göra det mesta jobbet själv. Då kan det vara skönt att det finns varmvatten under tiden. Kan nog ta ett tag misstänker jag.
Jag ska installera ett nytt vedsystem med tankar, panna, tva och ny expansion. Är inte så sugen på rörkrökarns förslag om 2x750l och tryckexp. och han verkar inte vara så intresserad av min ide om system så det lutar åt att jag får göra det mesta jobbet själv. Då kan det vara skönt att det finns varmvatten under tiden. Kan nog ta ett tag misstänker jag.
Känner igen mig i att rörkrökaren inte vet hur ett vedsystem fungerar, och jag tror du gör rätt i att försöka själv..
Lycka till, hör av dig här om du behöver hjälp det gjorde jag och nu har jag ett fungerande vedsystem, och jag har gjort ALLT själv..
Lycka till, hör av dig här om du behöver hjälp det gjorde jag och nu har jag ett fungerande vedsystem, och jag har gjort ALLT själv..
Håller med gör själv! Läs på och fråga, sätt dig in i hur sakerna funkar sen är det bara att köra. A och O att elda med ved, är just hanteringen av ved. Lägg lite extra krut på den planeringen. Finns mycket tips här på forumet och många mycket kunniga. Det är ju inte atomklyvning direkt men inte helt enkelt heller finns många gropar att fastna i. Lycka till!
Tacka för er uppmuntran. Det kommer nog att behövas.d^_^b
Det är kul att läsa era byggtrådar. Ger råg i ryggen och inspiration att strunta i rörkrökarn och bygga själv.
Jag hade bestämt mig för att bygga ett övertrycksfritt system enl. tråden som finns här. Jag har fixat 2st oljetankar på 2000l vardera som jag skulle använda som ackar. Men nu har jag blivit lite tveksam. Har läst dom nya trådarna här om problem som har uppstått med såna system. Vore lite jobbigt med ombyggda oljetankar om man blir tvungen att flytta upp expansionen som tydligen Tigger får göra i sitt system. Tror nog att jag köper i från Tanksvets ist. Då är jag ju lite friare att ändra om det inte skulle fungera som tänkt.
Det är kul att läsa era byggtrådar. Ger råg i ryggen och inspiration att strunta i rörkrökarn och bygga själv.
Jag hade bestämt mig för att bygga ett övertrycksfritt system enl. tråden som finns här. Jag har fixat 2st oljetankar på 2000l vardera som jag skulle använda som ackar. Men nu har jag blivit lite tveksam. Har läst dom nya trådarna här om problem som har uppstått med såna system. Vore lite jobbigt med ombyggda oljetankar om man blir tvungen att flytta upp expansionen som tydligen Tigger får göra i sitt system. Tror nog att jag köper i från Tanksvets ist. Då är jag ju lite friare att ändra om det inte skulle fungera som tänkt.
Ta o gör enligt Matss första skiss där i tråden om "övertrycksfritt" alltså expkärlet över acktank,vet flera som har så o det funkar fint.Nu när du ändå har skaffat hem tankarna.d^_^bmicke_t skrev:Tacka för er uppmuntran. Det kommer nog att behövas.d^_^b
Jag hade bestämt mig för att bygga ett övertrycksfritt system enl. tråden som finns här. Jag har fixat 2st oljetankar på 2000l vardera som jag skulle använda som ackar. Men nu har jag blivit lite tveksam. Har läst dom nya trådarna här om problem som har uppstått med såna system. Vore lite jobbigt med ombyggda oljetankar om man blir tvungen att flytta upp expansionen som tydligen Tigger får göra i sitt system. Tror nog att jag köper i från Tanksvets ist. Då är jag ju lite friare att ändra om det inte skulle fungera som tänkt.
Nu MÅSTE jag bestämma mig om jag ska dra hem oljetankarna eller köpa från Tanksvets :S
Mina förutsättningar: Tankhöjd 155cm. Takhöjd: 209cm.
Vilken variant är säkrast när det gäller exp. tror ni? Varmt eller kallt? Upp mot taket eller?
Kärlet borde väl bli ett 200l så det blir rätt högt antar jag.
Mina förutsättningar: Tankhöjd 155cm. Takhöjd: 209cm.
Vilken variant är säkrast när det gäller exp. tror ni? Varmt eller kallt? Upp mot taket eller?
Kärlet borde väl bli ett 200l så det blir rätt högt antar jag.
Kan du svetsa är det inget problem borra hål i tanken cc 500 och montera rundjärn 12mm genom tanken så dom sticker ut ur tanken svetsa på utsidan svetsa ihop en rostfri beredare eller köp slingor och montera in fyll acktanken med vatten och provtryck helst med vatten men luft går det med om tanken är full med vatten annars ska man inte trycka med luft bör gå att trycka med vatten slang direkt från kran med en manometer montera på tanken så man ser trycket är inget problem att fixa på en helg har gjort det 2 gånger dock inte min egen tank den är köpt. Det gäller att man kan svetsa annars kommer den läcka överallt men kan du är det inga problem.micke_t skrev:
jag kommer göra ungefär som knekten säger ovan, tigger mfl som fått problem har kört hävertprincipen (Matss andra skiss i tråden om övertyrycksfritt). I ditt fall skulle du väl kunna koppla ett platt expkärl till toppen på tanken och i princip "lägga den" ovanpå tanken och sen isolera allt ihop - känns som enklast möjliga tycker jag.