M
Vet att batterilager blir förstörda om de djupurladdas (och har därför skydd mot det). Är det någon som har en uppgift på hur många procent "överkapacitet" man behöver ha för att ta ur en viss mängd energi? Tex om man vill kunna ta ut 30 kWh (av någon anledning brukar batterilager anges i kWh, inte i Ah som är brukligt för batterier🤔), hur stort ska batterilagret vara då? Om det är någon som har en bra länk i ämnet så är jag tacksam för den.

M mattie_river skrev:
Vet att batterilager blir förstörda om de djupurladdas (och har därför skydd mot det). Är det någon som har en uppgift på hur många procent "överkapacitet" man behöver ha för att ta ur en viss mängd energi? Tex om man vill kunna ta ut 30 kWh (av någon anledning brukar batterilager anges i kWh, inte i Ah som är brukligt för batterier🤔), hur stort ska batterilagret vara då? Om det är någon som har en bra länk i ämnet så är jag tacksam för den.
Det måste man nog fråga tillverkaren om, då dolda buffertar ofta ingår. Om du rent fysiskt kan nyttja 100% av ett batter blir det ändå en fråga till tillverkaren av cellen vad de rekommenderar då detta fortf skiljer sig mellan olika tillverkares celler. Generellt är det väl bättre ju mer du undiker extrem-punkterna, tex 5%-95%, eller 10%-90%.

M
S sandos skrev:
Det måste man nog fråga tillverkaren om, då dolda buffertar ofta ingår. Om du rent fysiskt kan nyttja 100% av ett batter blir det ändå en fråga till tillverkaren av cellen vad de rekommenderar då detta fortf skiljer sig mellan olika tillverkares celler. Generellt är det väl bättre ju mer du undiker extrem-punkterna, tex 5%-95%, eller 10%-90%.
Det jag var ute efter är någon uppgift mellan tummen och pekfingret. Behöver inte vara exakt. Men om ett batteri är specat som tex 30 kWh redan innehåller buffert (så batteriet egentligen är på ca 35 kWh) så gör det ju rätt stor skillnad jämfört.med att man själv ska ta höjd för det. Min fråga har egentligen med prisbilden att göra.

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Common18650comparator.php har en hel del batterier som testats. Kapaciteten beror på vilken ström du belastar dem med och kör du med lite högre ström får du nog ut 90% av kapaciteten när de är nya.

Om du bara laddar batterierna till 80-85% max så kommer de hålla längre. Räkna annars med att bara få ut 70% av de 90% inom ett par år då batterierna degraderats. Så mellan tummen och pekfingret: dubbla till 60 kWh om du vill kunna få ut 30 kWh om 10 år.

M
S sjoelund skrev:
[länk]
Tack!

När batterilager marknadsförs och säljs, då brukar ofta hela batteriets teoretiska kapacitet anges.

För elbilar anges ibland brutto och netto kapacitet, eller användbar kapacitet.

Jag har Pylontech Litium batterier och de anger Depth of Discharge 95%.

Men ställer jag in 5% som lägsta nivå så startar då ett nödprogram och laddar upp till 8% direkt igen.

Så jag har 10-100% inställt som laddningsnivå.

Till skillnad mot bly/syra batterier som oftas går sönder vid 10% laddningsnivå, så är det nästan som en SPA-behandling att ha ett Litiumbatteri nere på 10% laddningsnivå. Det påstås då kunna självläka lite till och med.

100% laddningsnivå kan vara lite svårt att nå ibland, dessa batterilager består ju av en massa mindre battericeller och de behöver alla balanseras till exakt samma spänningsnivå. Olika tillverkare har sina lösningar för detta, mitt batterilager balanseras vid behov automatiskt och detta sker vid laddningsnivå över 90%.

https://en.pylontech.com.cn/products/forceh2

Litiumbatterier mår bäst i rumstemperatur 20 grader. Mitt batterilager laddas inte under 8 plusgrader.

Batterikemin är Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) och dessa ska kunna laddas till 100%

Degraderingen är ju per laddningscykel samt åldrande per månad. 8000 cykler och 15 år påstås de hålla.

Så här kan en vecka se ut, för mig jag, har 35 kWh batterilager och timpris.

Köper in el på natten och använder på dagen under vintern och tvärtom med solenergi på sommaren.

Soliga dagar fylls det på lite under dagen också.

Graf över laddningsstatus för litiumbatteri mellan 2-8 och 2-15 2025; visar cykler mellan cirka 20% och 100% laddning.

Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.