Jag har en 500 liters ack-tank med 200 l VVB, till denna är det kopplat en 3200 liters slavtank.

När jag inte eldar i pannan så tänkte jag stänga av cirkulationen till slavtanken och bara värma den lilla tanken med el-patron.

Jag har tänkt att köra med en 6 kW patron. Är det för stort eller för litet?

Det passar bra med 6 kW. Kräver dessutom inte mer än 10 A säkring.

Hmm, beror inte det på hur varmt man vill ha i huset när man av någon anledning inte eldar när det är kallt ute?

Jo, men alla som har något slags ekonomiskt förstånd eldar med ved, när det verkligen behöver eldas, under förutsättning att de är hemma. Om man då tillgriper elpatron beror det på att man inte är hemma, men vill säkerställa att inget avlägset rör fryser sönder eller så. Då spelar det inte så stor roll om temperaturen sjunker några grader i huset. Det är ju ändå ingen där. När man kommer hem och sätter fart på pannan igen ökar temperaturen ganska snart. Grundvärmen från elpatronen gör ju i alla fall att det inte känns utkylt.

Därför har det inte så stor betydelse hur varmt man vill ha när man är hemma, för det är inte då man värmer elektriskt.

Kan väl vara sant... men om man vill at det ska var varmt när man kommer hem bör man väl ta effektbehovet med i beräkningen.
Speciell om man, som jag, har golvvärme, då tar det många timmar, innan man fått upp värmen i huset igen.

Majgårdarna
Jag har en 9kw elpatron i min 1000L tank.

Den har gått en gång på 2 år..

så en 6 kw borde räcka om man inte bor i ett slott och man eldar en hel del?

Ja det bör räcka, i början när jag köpte huset och inte hade någon ved så körde jag på elpannan , och vid -25°C gjorde jag av med 150kWh/dygn inkl hushållsel, d.v.s. cirka 5kW för uppvärmning och då har jag 120m² (halva i sutteräng) och ganska bra isolerat.

Jag ser min elpatron på 6 kW som ett komplement, så att jag ska kunna vara borta från huset även mitt i vintern, utan att något blir förstört. Jag ser det inte som en fullödig värmekälla under den kalla årstiden.

Somliga använder den för att värma varmvattnet soliga sommardagar, men det behöver inte jag. Jag har solpaneler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.