44 694 läst ·
10 svar
45k läst
10 svar
hur stor bredd kräver en rullstol, i verkligheten?
Om vi hoppar över föreskrifterna om att det ska vara 90 karm osv.
Hur bred är en rullstol på riktigt... Vad är det absoluta minimumet för att en rullstol ska ta sig mellan två hinder?
(letar soffa, försöker hitta en som lämnar generöst utrymme mellan den och väggen men det är så svårt...)
Hur bred är en rullstol på riktigt... Vad är det absoluta minimumet för att en rullstol ska ta sig mellan två hinder?
(letar soffa, försöker hitta en som lämnar generöst utrymme mellan den och väggen men det är så svårt...)
Om rullstolen är 63 räcker inte 65 om en rullstolsburen ska köra in själv, man håller ju i listen utanpå hjulen och de flesta behöver då mer än 1 cm per sida för att inte mosa fingrarna. 70 däremot funkar någorlunda, det ger 3,5 cm utrymme på vardera sidan till händerna.
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
Det är föreskrifterna i bbr som gäller, ingenting annat.
OBS, innan ni blir skogstokiga att jag nöjde mig med att mäta en rullstol..... Detta gällde bara mellan soffan och en vägg, det var mer att jag skulle ha relativt gott samvete att ha tänkt ett steg längre än andra vid inköp av soffa. 
I värsta fall kan man rulla en annan väg.
I värsta fall kan man rulla en annan väg.
Du har inte helt rätt i det. Sitter själv i rullstol och tror mig veta lite vad jag pratar om.Anna_H skrev:
Hjulen har cambervinkel, alltså precis som på en bil lutar dom utåt på nedsidan mot marken. Så en stol med ex 66 cm totalbredd så klarar sig fingrarna mer än väl på drivringarna.
Tar vi Panthera som exempel så varierar deras X-modell från 54-66 cm i yttermått beroende på om man är tjock eller smal eller hur man vill uttrycka det.
Själv har jag en 39:a (alltså sittbredd 39cm) med totalbredd 60 cm och då kommer jag utan problem genom en öppning på 60cm utan att skada fingrar.
Jag tycker det var fint tänkt.Yrrol skrev:
Och jag kan tycka att det gnälls för mycket i vissa grupper av rullstolsburna (men det är väl precis som alla andra i grupper i samhället), Vi som sitter i rullstol är fortfarande en minoritet och att hela världen ska anpassas efter oss tycker jag känns magstarkt. Självklart uppskattar jag det som underlättar för mig. Men när det gäller ett litet företag eller privatpersson som måste lägga en orimlig kostnad för att göra det tillgängligt för alla så kan jag inte tycka annat än att det kan bli fel ibland.
Ibland får man acceptera att det inte fungerar att göra precis som man vill, och det gäller inte bara funktionshindrade som jag är.
Och generellt är dom flesta väldigt hjälpsamma om man i rullstol vill ta sig någonstans där det kanske är omöjligt med rullstol att komma fram på egen hand, att hjälpa en förbi dessa hinder.
Livet är inte och kommer aldrig bli rättvist, hur mycket man önskar och dikterar regler så kommer det aldrig bli helt jämnställt för alla.
Och frågan är om det skulle vara värt att samhället var totalt jämnställt med tex total tillgänglighet för alla? Jag tror inte det.
Men självklart är det bra om alla gör så gott dom kan för att underlätta för utsatta grupper.
på utlandsresan ospecificerat hamnade på hotell med värsta sortens trappor utan hiss och själv så blev jag arg för researrangören valde att välja hotell som inte var handikappsanpassade inte ens för de med käpp hade det varit ett bra hotell..vistelsen var i en region med pensionsstatus..det kostar att planera om ett hus om du skulle råka ut för en olycka eller bli delvis rörelsehindrad så varför inte tänka till när det väl byggs nytt..bor själv i ett hus där en rullstolsbunden tidigare bott och det var en fröjd att få se deras välgenomtänkta egenbygge som de flyttade till...
Ja när det gäller aktivstolar stämmer det. Många äldre använder stolar utan eller med minimal cambring. byggstandarden fungerar bra till 45:a stolar och större är relativt ovanliga.
Klicka här för att svara