Byggahus.se
Hej!

Har nyligen flyttat in i ett hus med en oljepanna. Tanken är att köra slut på detta under vintern och sedan byta till en annan värmekälla, troligen bergvärme. Tänkte därför provköra elpatronen (som i dagsläget är avstängd) för att se så att denna fungerar när oljan väl tar slut.

Är det någon som vet varför det är två olika pumpar? När jag provstartar den idag icke aktiva pumpen så gurglar det väldigt mycket i systemet, antar att det är luft i? Ska man ha igång båda samtidigt?

Har ännu inte vågat starta patronen. Kan jag sedan ha igång patronen och oljan samtidigt så att patronen drar igång om det blir allt för kallt vatten?

Mvh okunnig.
 
  • Värmesystem med pannor, rör, mätare och ventiler i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrig pannrum med mätare, rör, och en brännare; industriellt och funktionellt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre rörinstallation och ventiler i ett mörkt, spartanskt utrymme, möjligen en källare eller teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterade rör och mätare för vatten, ventiler med röda och blå handtag, industriellt utseende, grov betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gröna pumpen laddar oljepannan med värme från elpannan. Med tanke på att det inte finns någon avluftning på toppen av slingan gissar jag att det är en massa luft där. Det kan nog bli lite av en utmaning att få cirkulation i genom elpannan.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den gröna pumpen laddar oljepannan med värme från elpannan. Med tanke på att det inte finns någon avluftning på toppen av slingan gissar jag att det är en massa luft där. Det kan nog bli lite av en utmaning att få cirkulation i genom elpannan.
Okej tusen tack för svar!

Och detta är ingen avluftningsventil?
 
  • Uppvärmningsanläggning med rör, mätare och pump, markerat objekt i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Den gröna pumpen laddar oljepannan med värme från elpannan. Med tanke på att det inte finns någon avluftning på toppen av slingan gissar jag att det är en massa luft där. Det kan nog bli lite av en utmaning att få cirkulation i genom elpannan.
Ska jag ha på båda pumparna samtidigt? Kan elpatronen vara på samtidigt som oljepannan, eller ska den startas först när oljan är slut?
 
Att det gurglar beror på luft, trycket är bra, Det är bara att ställa termostaten på pannan till ca 75 C och elpannas brytare på 1 eller 2 , 2 är max effekt, men tänk på dins huvusäkringar. Två termoster, den till vänster sätts på 60 C och högra på 55 C. då är oljan först och om den tar slut så går pannan igång. Pumpen bakom måste gå den med och ventilerna öppna. EL-Pannan laddar oljepannan och mit på den sitter shunten för reglera värmen, nu för hand, men bäst automatik. Nu ska allt ut så ingen mening med att sätta shuntautomatik. Vill du att el ska gå först så ökar du på termostaterna och ställer ner oljan. Du har troligtvis VV från pannan med och då bör någon av termostaterna stå på min 70 C.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Som tillägg, När du kastar ut allt, så se till att dom lämnar kvar EL-pannan och den gröna pumpen bakom, och lika med den svarta, dyra grejer det där och är inte gamla utan moderna. EL-pannan kan gå att sälja på blocket och pumparna inte fel att ha i reserv. Dom som river snor åt sig allt som går att sälja, men det är dina grejer och ingår inte i det som ska ut.
 
  • Gilla
ahman och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att det gurglar beror på luft, trycket är bra, Det är bara att ställa termostaten på pannan till ca 75 C och elpannas brytare på 1 eller 2 , 2 är max effekt, men tänk på dins huvusäkringar. Två termoster, den till vänster sätts på 60 C och högra på 55 C. då är oljan först och om den tar slut så går pannan igång. Pumpen bakom måste gå den med och ventilerna öppna. EL-Pannan laddar oljepannan och mit på den sitter shunten för reglera värmen, nu för hand, men bäst automatik. Nu ska allt ut så ingen mening med att sätta shuntautomatik. Vill du att el ska gå först så ökar du på termostaterna och ställer ner oljan. Du har troligtvis VV från pannan med och då bör någon av termostaterna stå på min 70 C.
Tack för förklaringen! Hur kan jag lufta? Är det på elementen som gäller? Eller verkar det som att jag har en ventil där jag ringat in i bild ovan?
Ja precis vi har VV från pannan.
 
J jonaserik skrev:
Som tillägg, När du kastar ut allt, så se till att dom lämnar kvar EL-pannan och den gröna pumpen bakom, och lika med den svarta, dyra grejer det där och är inte gamla utan moderna. EL-pannan kan gå att sälja på blocket och pumparna inte fel att ha i reserv. Dom som river snor åt sig allt som går att sälja, men det är dina grejer och ingår inte i det som ska ut.
Okej, det ska jag definitivt se till. Tack för tipset :)
 
Ja, där ser det ut att finnas en avluftning, det var ju bra. Men på den andra anslutningen finns det ingen.
 
  • Älska
anton_oh
  • Laddar…
A anton_oh skrev:
Tack för förklaringen! Hur kan jag lufta? Är det på elementen som gäller? Eller verkar det som att jag har en ventil där jag ringat in i bild ovan?
Ja precis vi har VV från pannan.
Jepp EL-pannan är bara en stor vattenkokare som det snurrar i och värmer på pannan innan det går ut till elementen. När oljan tar slut, stänger du av för den. Pluggar igen rökröret ut med isolering och packar hårt. ingen mening att elda el får kråkorna. Är ett rackarns korsdrag som kyler av panna från insidan
 
  • Älska
anton_oh
  • Laddar…
”Har nyligen flyttat in i ett hus med en oljepanna. Tanken är att köra slut på detta under vintern och sedan byta till en annan värmekälla, troligen bergvärme. ”

Tveksamt att elementen som är dimensionerade för oljepannans högtemp kommer att fungera väl med en värmepump tyvärr.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B
Z Zakalwe skrev:
”Har nyligen flyttat in i ett hus med en oljepanna. Tanken är att köra slut på detta under vintern och sedan byta till en annan värmekälla, troligen bergvärme. ”

Tveksamt att elementen som är dimensionerade för oljepannans högtemp kommer att fungera väl med en värmepump tyvärr.
Beror nog på årgång av huset, gammal oljepanna, grova rör som syns, då kan även elementen vara av klumpigare sort, men det har inte framkommit hur dom är
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
”Har nyligen flyttat in i ett hus med en oljepanna. Tanken är att köra slut på detta under vintern och sedan byta till en annan värmekälla, troligen bergvärme. ”

Tveksamt att elementen som är dimensionerade för oljepannans högtemp kommer att fungera väl med en värmepump tyvärr.
Ja jag har förstått att det inte är optimalt att behålla det gamla elementen, men kommer det inte fungera alls till en början? Kan ev. vara så att det blir lite väl dyrt att byta allt på en gång..
 
hur ser elementen ut?

Det funkar så länge det inte är riktigt kallt. Sen kommer du att behöva stöta med patron …
 
J jonaserik skrev:
B

Beror nog på årgång av huset, gammal oljepanna, grova rör som syns, då kan även elementen vara av klumpigare sort, men det har inte framkommit hur dom är
Blandat mellan dessa typer
 
  • Värmeelement under fönster, trägolv, vitmålat fönsterkarm, grå vägg, synligt eluttag, delvis avskalad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator, kabel, tapetserad vägg, trälist, oordning, golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrumsradiator, mopphink med moppskaft och färgglad mopp, kaklade väggar, del av toalettstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit värmeelement vid ett fönster i rum med parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.