18 619 läst ·
32 svar
19k läst
32 svar
Hur står man ut med manuell shunt?
Tjaa... Jag justerade in termostaterna för några veckor sedan, ställde schunten där det verkade bli bra och där står den... Tempen inomhus varierar mellan 20-21 grader. Jag har faktiskt större temperaturskillnader mellan köket och vardagsrummet än vad jag har mellan morgon och kväll i köket. Funkar bra med manuell då!
/Pejja
/Pejja
Flödet i systemet beror inte på shunten utan på cirkulationspumpen, fungerar den rätt ?mattiaxen skrev:hallå jag har en automatix shunt men jag fattar mig inte på skiten bara står och går fram o till baka, och eftersom jag har golvärme så verkar det som att det blir för lite flöde fram till phusen?
Jag funderar starkt på att kasta ut skiten och sätta dit en blandningsväntil..
någon som vet om det funkar?
Vill du styra för hand, så är det bara att plocka av ventilmotorn från shuntaxlen och vrida shuntventilen för hand. Shuntventilen är din "blandningsventil".
Men låter bättre i mina öron att få någon teknisk "lätt mutad" kompis att kolla på shuntstyrningen
Finns tyvärr många reglersystem som aldrig blivit inställda/justerade, vilket gör att dom ibland förstör mer än dom gör nytta.
Finns mycke som kan bli konstigt, som t:ex placeringen av inomhusgivaren som skall sitta på ett ställe centralt i huset där den inte utsätts för DIREKT luftström från t:ex öppning av ytterdörr eller tilluft(ventiler).
Men det finns säkert en hake när den beter sig på det viset.
Min termomatic CBJ gör lite så precis när man startar upp den men när väl temperaturen är på den nivån som tempgivaren är inställd på så rör den sig ytterst lite upp och ned med LÅNGA intervaller.
Står något i manualen till den om att framledningsgivaren inte skall vara placerad för långt ifrån shunten eftersom det är vattentempen UR SHUNTEN som regleras och då är det bästa att sätta den på utgående rör nästan direkt efter shunten, väl isolerad.
Men det finns säkert en hake när den beter sig på det viset.
Min termomatic CBJ gör lite så precis när man startar upp den men när väl temperaturen är på den nivån som tempgivaren är inställd på så rör den sig ytterst lite upp och ned med LÅNGA intervaller.
Står något i manualen till den om att framledningsgivaren inte skall vara placerad för långt ifrån shunten eftersom det är vattentempen UR SHUNTEN som regleras och då är det bästa att sätta den på utgående rör nästan direkt efter shunten, väl isolerad.
Termomatic CBJ har en uppstartfas på 3 minuter från strömlöst läge. Båda givarna är då inaktiverade. Då öppnar den ganska mycket, men rättar sig snart efter rumsgivaren.snillet skrev:
Framledningsgivaren ska sitta så nära shunten som möjligt för att hålla korrekt temperatur. Min sitter ca 20 cm därifrån. Alldeles intill har jag oxå en termometer som visar framledningstempen. Verkar stämma exakt!
Framledningsgivaren bör ju, som tidigare sagts, sitta nära shunten för att minska "dödtiden". Dvs. tiden det tar innan framledningsgivaren registrerat vad som hände när shunten reglerade ska vara så kort som möjligt, allt för att skapa bästa förutsättningar för snabb och stadig reglering. Dock bör framledningsvattnet efter shuntventilen hinna blanda sig ordentligt, så det kan vara bra att inte sätta givaren direkt på shunten.
jag undrar lite om min shuntautomatik det är så att den fortfarande jobbar hela tiden, och när jag har lite kallare i tanken ca 50 grader så får jag lagom med verme efter shuntel till pushen. automatiken är samma som rinkabyrör har. nör det är 80 grader i tanken så stryper den någ mera så jag verkar tappa ett par grader till phusen.
shunten =55grader phusen =läge 3. 33grader ut vid ca 50 grader tankverme.
Har du alltid haft detta problemet eller har det dykt upp ?mattiaxen skrev:jag undrar lite om min shuntautomatik det är så att den fortfarande jobbar hela tiden, och när jag har lite kallare i tanken ca 50 grader så får jag lagom med verme efter shuntel till pushen. automatiken är samma som rinkabyrör har. nör det är 80 grader i tanken så stryper den någ mera så jag verkar tappa ett par grader till phusen.
Har du bara golvvärme i hela huset ?
Verkar som att du antingen har för hög "kurva" inställd i shuntautomatiken eller så är något fel på den samma (t.ex. givare som är trasig).
hallå, jag funderar på att byta min TermOmatic reglersystem till en AUTOMIX 20, tror det är bättre då kan man ställa in en min temp, tror det blir bättre i mitt betong golv? (någon som vill köpa TermOmatic reglersystem, ca 4 mån)
Jag är mer inne på att montera samma typ av shuntgrupp (med fördelningscentral) som till golvvärme. Om varje rum får vara på en egen slinga så kan jag styra värmen i varje rum genom att ha en givare i varje rum, samt en utomhusgivare....
/Andreas
/Andreas
jag har planerad att montera en autmatisk shuntstyrning, men ännu hittad bara "vanliga" inomhusgivare, dvs man kan ställa in temperaturen men det är inte möjligt att göra en automatiskt avsänkning av tempen under natten,mm. Finns sånt?
Ja det finns - alla har det antingen som standard eller som tillbehör. Kolla Rinkabys CBJ tex, till den köper du en separat grej för nattsänkning osv. har själv köpt en CBJ härförleden och är löjligt nöjd med den. Andra har det som standard.
Det kan du om systemet är hyfsat välbalanserat så att det blir lika varmt i alla rum. Du kan också lösa eventuella problem med att det blir olika varmt i olika rum genom att låta dörrarna stå öppna. Fördelem med termostatventiler är att det är enklare att sänka temperaturen i ett rum, (tex om man vill ha kallare i sovrummet). Termostatventiler är också bra tex om man har mycket solinstrålning i vissa rum som då kan bli väldigt varma om shunten styrs av givaren i ett rum som ligger i skugga. Men som sagt, om du kann låta dörrarna stå öppna så lönar det sig knappast att hålla på att byta alla ventiler.
Vet någon vart jag kan få tag i en ThermOmatic K (framledningsgivare för konstanthållning ), den de såljer på Rinkaby rör innehåller rumsgivare mm. vilket jag inte behöver då detta styrs av en reglercentral på golvvärmen samt direkt på elementen.
Det jag däremot behöver är en konstant framlednings temperatur och då blir ju "ThermOmatic K" perfekt.
Bor i Sthml Omr.
Det jag däremot behöver är en konstant framlednings temperatur och då blir ju "ThermOmatic K" perfekt.
Bor i Sthml Omr.