Har en Danfoss cirkulationspump, från 50-60 år tillbaka. Ska byta ut den och vill stänga av vattnet ut och in, sitter flatskruvar som bara snurrar runt, stänger inte..Måste jag tappa ur vattnet, eller...?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Om dom inte gått sönder så stänger dom när spåren är horisontella(tvärs flödet), inte alla kulventiler som har stopp.

Öppna sen försiktigt ifall att dom inte stänger.

Rickard. Rickard. skrev:
Om dom inte gått sönder så stänger dom när spåren är horisontella(tvärs flödet), inte alla kulventiler som har stopp.

Öppna sen försiktigt ifall att dom inte stänger.
Tack, jag trodde de kom till ett stopp.

R Rochr skrev:
Tack, jag trodde de kom till ett stopp.
Den som du har, finns inte längre och någon ny drivsida är väldigt svårt att hitta. Och väldigt dyr för att ersätta med ny Grundfos. Kanske det är läge att byta till en ny sort, då blir det att byta till annan anslutning ( unionkoppling ) , en sådan här typ nedan.
Kostnaden blir bara en bråkdel av en Grundfos och lätt att byta nästa gång
Nackdelen är att det måste tappas ur en del vatten om det inte finns ventiler som går att stänga på vägen ut till huset. Det blir att mäta om pump och unionkopplingar får plats,

https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...g-for-cirkulationspump-r40-x-r25/?utm_source=

Och köpa en pump på billiga varuhuset för ca 1500 kr en sådan här
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varme/cirkulationspumpar/

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den som du har, finns inte längre och någon ny drivsida är väldigt svårt att hitta. Och väldigt dyr för att ersätta med ny Grundfos. Kanske det är läge att byta till en ny sort, då blir det att byta till annan anslutning ( unionkoppling ) ,
Det finns väl visst men sortimentet är ganska litet.

• Cirkulationspump Perfecta Core2 25F-7-120 med specifikationer och dimensioner, sida vid sida med linjeteckning av produktens mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Det finns väl visst men sortimentet är ganska litet.
Nu skrev ja grundfos och inte la större vikt på andra fabrikat, men bra att påpekade det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.