Jag har en Biomatic 20+ som jag nu kopplat en 200 l varmvattenberedare efter.
I dagsläget - med tanke på den varma "vintern" vi har - kör jag enbart med luft/luftvärmepump och använder alltså pelletspannan enbart via elpatronerna för att värma tappvatten med.

Nu när jag har en ganska effektiv Nibe Compact-beredare, tänkte jag använda enbart den som vattenvärmare.
Men hur gör jag för att stänga av pelletspannan utan att flödet genom den upphör? Måste ju få vatten igenom den ut till beredaren eftersom de är seriekopplade.
Stänger jag av hela pannan med huvudströmbrytaren, slutar ju också de interna cirkulationspumparna..

Prova att stänga av huvudströmbrytaren och se om värmen från luftluftvärmepumpen räcker till alla rum.

Den interna cirkulationspumpen cirkulerar ju bara vattnet från pannan genom plattvärmeväxlaren, så flödet genom pannan förändras inte av att du slår av den.

Slå ifrån elpatronerna med huvudbrytaren för 3-fasen och ställ panna på från, dvs varken pellets eller vp drift, men låt pannan vara påslagen så vill jag minnas att cirk.pumpen slår till som vanligt när du tappar vatten. (Har åxå en VB som är seriekopplad till min Biomatic 20+)

J Josth skrev:
Prova att stänga av huvudströmbrytaren och se om värmen från luftluftvärmepumpen räcker till alla rum.
- Slår jag av all ström till pannan så cirkulerar väl inte vattnet genom den ut till varmvattenberedaren?

S scim skrev:
Den interna cirkulationspumpen cirkulerar ju bara vattnet från pannan genom plattvärmeväxlaren, så flödet genom pannan förändras inte av att du slår av den.
- Men den "externa" cirkulationspumpen som sitter ovanpå pannan drivs ju av pannans el. Slår jag av all ström till pannan så stannar ju all cirkulation genom pannan o ut till varmvattenberedaren...väl?

Mazen Mazen skrev:
Slå ifrån elpatronerna med huvudbrytaren för 3-fasen och ställ panna på från, dvs varken pellets eller vp drift, men låt pannan vara påslagen så vill jag minnas att cirk.pumpen slår till som vanligt när du tappar vatten. (Har åxå en VB som är seriekopplad till min Biomatic 20+)
- Elpatronerna är ju integrerade i pelletspannan, och kan bara ställas in antingen eldrift, pelletsdrift eller både ock. Stänger jag av elpatronerna så drivs den med pellets.

K Kalmarkille skrev:
- Men den "externa" cirkulationspumpen som sitter ovanpå pannan drivs ju av pannans el. Slår jag av all ström till pannan så stannar ju all cirkulation genom pannan o ut till varmvattenberedaren...väl?
Den cirkulerar ju vattnet i radiatorsystemet och har inget varmvattenproduktionen att göra. Det enda du åstadkommer genom att låta den interna cirkulationspumpen att vara påslagen utan pannan producerar värme är att du kyler ner pannan med ökad risk för kondens och rostskador. Jag har själv samma panna med en seriekopplad VVB och jag stänger av pannan halva året.

• Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
K Kalmarkille skrev:
- Elpatronerna är ju integrerade i pelletspannan, och kan bara ställas in antingen eldrift, pelletsdrift eller både ock. Stänger jag av elpatronerna så drivs den med pellets.
På min Biomatic finns ett läge som heter Till/från där slår man ifrån driften vid tex sotning dvs pellets driften stannar om du har pannan inställt på driftläge pellets. Detta borde även finnas på din panna..
Men som sagts tidigare kan du slå av pannan och ändå ha cirkulation till VB. (Läste mig till lite efter tidigare inlägg)

K Kalmarkille skrev:
Inte om den är i läge "Från", då är varken brännaren eller elpatronerna aktiva. Men slå av pannan helt istället.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
På min Biomatic finns ett läge som heter Till/från där slår man ifrån driften vid tex sotning dvs pellets driften stannar om du har pannan inställt på driftläge pellets. Detta borde även finnas på din panna..
Men som sagts tidigare kan du slå av pannan och ändå ha cirkulation till VB. (Läste mig till lite efter tidigare inlägg)
- Ja stämmer ju helt. Det var evigheter sedan jag knappade mig fram till on/off, men såg det läget nu. Har bara växlat mellan pellets o el.

S scim skrev:
Inte om den är i läge "Från", då är varken brännaren eller elpatronerna aktiva. Men slå av pannan helt istället.
- Men återigen..om jag stänger av pannan helt, klarar vattnet av egen kraft (eftersom cirkulationspumpen från pannan då också stängs av) att passera genom pannan och till vvb:en?

Det finns ingen pump som påverkar tappvattnet i pannan.

Varmvattnet drivs ju ut med det tryck du har på inkommande vatten.

D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen pump som påverkar tappvattnet i pannan.
Nja, men det finns en pump som påverkas av tappvattnet, vid vattenuttag slår pumpen till och cirkulerar vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.