Hej!

Min far har en gammal elpanna som fungerar halvbra. Temperatur för elpatronen är inställt på ca 70 grader och jag undrar om det krävs så högt för att ta död på bakterier?

Vidare har han ställt in alla element i huset på 3 av 6 och springer sedan och justerar temperaturen på elpannan för givaren i huset från kanske 22-24 grader beroende på om han tycker det är kallt eller varmt i huset.

Så som jag tänker borde element stå på 6 överallt (utom i separata små rum där det blir för varmt) och sedan så låg temperatur som möjligt för givaren så att elpatronen behöver jobba så lite som möjligt.

Tänker jag rätt / fel eller spelar det ingen roll?
 
70 grader är en bra temperatur; legionellabakterier är det inte så noga med, de lär ni inte få problem med ändå, utan för att pannan inte ska rosta. Men visst, lägre temperatur ger lägre förluster.

Det är korrekt som du säger att det är bättre att ha elementen på max för att leda fram så låg temperatur som möjligt, åtminstone om rör till element går i ytterväggar, då leder de minskade förlusterna till lägre förbrukning. Hur mycket det handlar om är en annan fråga...

Jag vet inte vad du menar med givare, är det shunt du menar? Har ni shuntautomatik?
 
injonil skrev:
70 grader är en bra temperatur; legionellabakterier är det inte så noga med, de lär ni inte få problem med ändå, utan för att pannan inte ska rosta. Men visst, lägre temperatur ger lägre förluster.

Det är korrekt som du säger att det är bättre att ha elementen på max för att leda fram så låg temperatur som möjligt, åtminstone om rör till element går i ytterväggar, då leder de minskade förlusterna till lägre förbrukning. Hur mycket det handlar om är en annan fråga...

Jag vet inte vad du menar med givare, är det shunt du menar? Har ni shuntautomatik?
Ok. Jag tänker också som så att om alla element är inställda på säg 1 (för att överdriva) så kommer väl huset aldrig nå den temperatur som är inställd (säg 23 grader) vilket resulterar i att elpatronen jobbar dygnet runt, tänker jag rätt?

Givare kanske är fel ord, dosan som registrerar temperaturen i huset och beroende på vilken temperatur som är inställd på elpannan får elpatron och pump att gå igång.
 
Ok, då har ni någon form av reglersystem och inte bara en shunt.

Nej, om elementen står på 1 och detta inte ger tillräcklig värme så kommer shunten stå på max. Men eftersom elementen inte tar särskilt mycket energi så behöver inte elepatronen gå mer för det. Det ökar inte energiuttaget, förutom det lilla som de extra förlusterna av hög framledningstemperatur ger då förstås.

Det är i det närmaste ett nollsummespel. Det är marginellt som du kan ändra energiförbrukningen med olika inställningar givet samma innetemperatur.
 
injonil skrev:
Ok, då har ni någon form av reglersystem och inte bara en shunt.

Nej, om elementen står på 1 och detta inte ger tillräcklig värme så kommer shunten stå på max. Men eftersom elementen inte tar särskilt mycket energi så behöver inte elepatronen gå mer för det. Det ökar inte energiuttaget, förutom det lilla som de extra förlusterna av hög framledningstemperatur ger då förstås.

Det är i det närmaste ett nollsummespel. Det är marginellt som du kan ändra energiförbrukningen med olika inställningar givet samma innetemperatur.
Ok jag är inte speciellt kunnig i detta ämne, vet inte vad en shunt är. Jag trodde att termostaten i elementet vid en låg siffra öppnade för vattnet först vid en lägre rumstemperatur?
 
Redigerat:
Det stämmer!
 
injonil skrev:
Det stämmer!
Okej, om jag fattat rätt nu så är skillnaden att om elementen är avstängda så kommer elpannan konstant försöka hålla de inställda 70 graderna på vattnet eftersom rumstemperaturen inte blir nådd. Men pga att "shunten" öppnar och låter det uppvärmda varmvattnet i ledningarna gå tillbaka till pannan behöver inte elpatronen jobba hela tiden. Resultatet blir något högre elkostnader pga väremeförluster i rören samt ett hus som aldrig blir varmt.
 
Jag tycker du resonerar rätt här.
Jag menar att det mest ekonomiska är att köra med så låga temperaturer som möjligt i hela systemet.
Om det gick så skulle jag köra med helt öppna vred på radiatorerna och reglera värmen med pannan (eller på shunten, med hjälp av någon bra automatik).
Jag skulle låta termostatventilerna på radiatorerna stänga enbart när det av olika tillfälliga anledningar blir för varmt (typ solinstrålning, eldat i öppna spisen, eller rummet fullpackat med folk, mm)

Låt säga att du då skulle klara dig med kanske 35-40 grader när det är som kallast ute?
Varje hus och system har sin egen ”minsta måste temperatur” på vattnet fram till elementen vid olika utetemperaturer.

Allt vore ju nu frid och fröjd om det inte vore för varmvattnet som vi brukar vilja ha när vi ska duscha och diska.

Detta varmvatten bereds/värms ofta också i samma panna som gör värme till elementen.
Duschvattnet brukar värmas i en tät behållare eller en lång kopparrörslinga. Denna beredare ligger och badar i pannans vatten (varmvattenberedaren).

Varmvattenberedningen förstör, för nu måste vi tyvärr köra pannan i mycket högre temperatur.
Vanligtvis måste man köra pannan på typ 70-80 grader för att få bra och legionellasäkert varmvatten.

Om det är så att man förbrukar väldigt lite varmvatten och om det är så att elpannan läcker onödigt mycket värme så skulle det kanske vara en ide att montera en ny liten separat elvarmvattenberedare på lämpligt ställe utanför pannan.
Då skulle man kanske kunna spara el på elpannan (i och med att man då skulle kunna sänka temperaturen i den.)
 
Igentligen handlar temperaturen om: vilket systemtemperatur är ditt system byggt för, kanske blir de halvkallt i hela huset om du sänker framledningen till 55. Om du nu skulle skruva ner tempen och råka få legionella och sen säg att en av dina gäster insjuknar så får du böter på belopp som hade räckt till en ny panna.. Sen är det oxå strängt förbjudet, vad du än gör så har du yttersta ansvaret.
 
Vigg0 skrev:
Okej, om jag fattat rätt nu så är skillnaden att om elementen är avstängda så kommer elpannan konstant försöka hålla de inställda 70 graderna på vattnet eftersom rumstemperaturen inte blir nådd. Men pga att "shunten" öppnar och låter det uppvärmda varmvattnet i ledningarna gå tillbaka till pannan behöver inte elpatronen jobba hela tiden. Resultatet blir något högre elkostnader pga väremeförluster i rören samt ett hus som aldrig blir varmt.
Nej, shunten är den som reglerar temperaturen ut till elementen. Pannan håller sig runt 70 grader oavsett shunten. I övrigt har du rätt, om elementen är näst intill avstängda så blir returvattnet nästintill lika varmt som framledningstemperaturen och därmed behöver inte elpatronen jobba så mycket.
 
Dr.L skrev:
Igentligen handlar temperaturen om: vilket systemtemperatur är ditt system byggt för, kanske blir de halvkallt i hela huset om du sänker framledningen till 55. Om du nu skulle skruva ner tempen och råka få legionella och sen säg att en av dina gäster insjuknar så får du böter på belopp som hade räckt till en ny panna.. Sen är det oxå strängt förbjudet, vad du än gör så har du yttersta ansvaret.
Att man som privatperson i sitt privata hem skulle få böter och att det skulle vara strängt förbjudet att köra pannan på låga temperaturer har jag inte tidigare hört talas om. Det var ju intressanta uppgifter.
Kan du länka till källa?
 
Hehe, ja det vore intressant! Och med tanke på att det inte ännu påträffats något fall av legionella i en vanlig villa gör ju att påståendet blir än mer absurt...

Jag tror också att Dr.L blandar ihop framledningstemperatur och panntemperatur.
 
Dr.L skrev:
Igentligen handlar temperaturen om: vilket systemtemperatur är ditt system byggt för, kanske blir de halvkallt i hela huset om du sänker framledningen till 55. Om du nu skulle skruva ner tempen och råka få legionella och sen säg att en av dina gäster insjuknar så får du böter på belopp som hade räckt till en ny panna.. Sen är det oxå strängt förbjudet, vad du än gör så har du yttersta ansvaret.
:confused::confused::confused:
Ja, det var något nytt! "Strängt förbjudet..." :D
Ska man få legionella i ett system så måste väl vattnet vara relativt stillastående...
Höjer man sedan temperaturen så är dessutom "faran över"...om man hinner innan man har får en stämning på halsen.

Så klart ska man inte ställa ned temperaturen på elpannan så mkt att värmen inte räcker att hålla värmen i huset. Då är det inte svårare än att gå och höja temperaturen.
Vill man inte ha iskallt vatten i duschen så får man helt enkelt höja temperaturen på elpannan. Lite kan man nog spara på att sätta in en liten varmvattenberedare. Hur lång tid det tar att tjäna in det får man räkna på...
 
  • Gilla
Ullili
  • Laddar…
Nu är jag inte så insatt i detta, men kan legionella smitta i slutna system? Trodde det var ett problem för varmvattnet, inte för värmen...
 
  • Gilla
Daniel 3932
  • Laddar…
Pannans temp är samma för tappvarmvatten och radiatorvattnet; sänker man panntemperaturen så påverkas tappvarmvattnet. Att sänka framledningstempen kan dock inte resultera i legionella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.