Då vi ska göra en liten stensättning med plattor här under trädet så kom vi fram till att ”stenen” är ivägen.
Började därför gräva för att sen med hjälp av snigeldynamit spräcka av toppen..
Börjar nu fundera om det går att borra rakt uppifrån och låta den spricka åt sidorna?
Känns enklare o borra så också nämligen då jag bara kommer hyra utrustning för en dag.

Hur hade ni gjort?
Stor sten under ett träd, delvis uppgrävd, omgiven av jord och grästuvor. En spade och stenmur syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätt gräv och peta ner stenen mer.
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fortsätt gräv och peta ner stenen mer.
/W
Jag tror dessvärre inte det är en sten. Utan mer toppen av ett berg😅
Vi bor vid foten av ett berg nämligen.

Typisk sten, slå på den med slägga och se om det svarar.
/W

Kanske att det är toppen på en fornnordisk pyramid.

Om du ska hyra borrmaskin så kan du kanske även hyra stenkilar och klyva stenen. Då borrar du några rader med hål där du hoppas att stenen ska delas. Jag gissar att några rader behöver vara horisontella för att få bort det översta på stenen.

Eller så planerar du stensättningen så att det går att ha kvar stenen. Kan ju gå att låta bli att ha stenar just där, eller dela några markstenar så att de passar runt stenen.

Ett alternativ är att spräcka stenen med kilar. Köp, låna eller hyr kilar. Hyr den största elborrhammaren uthyrningsfirman har. Men först gräv ner runt stenen så att det inte finns mottryck från jorden. Det finns flera bra trådar här på Bygga hus om stenspräckning

M Maxitupla skrev:
Ett alternativ är att spräcka stenen med kilar. Köp, låna eller hyr kilar. Hyr den största elborrhammaren uthyrningsfirman har. Men först gräv ner runt stenen så att det inte finns mottryck från jorden. Det finns flera bra trådar här på Bygga hus om stenspräckning
Är kilar bättre än o köra med finja snigeldynamit och sen hyra en bergborrmaskin?
Tänker en sån med rejäl kompressor till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.