Har sökt på nätet men ser lite olika.
3 tum sicksack på underbrädan och 4 tum på locket? Gör det något om man slår 3 tum på båda sidor istället för att sicksacka?

Nästa fråga, hur långt in på underbrädan sätter man 3tum spiken, är det inte risk för spricka när det är så lite spelrum (20mm överlapp).

Någon som har tips på film där man ser pedagogiskt?

T
Anledningen till att man inte sätter på båda sidor är att man vill undvika sprickor i brädorna pga storleksförändringen vid värme och kyla.
Om man sätter spiken 15-20 mm från kanten så är det inga problem, men nära en kortände så kan man dra in det till minst 20 mm eller lite mer.

1 st 3" spik mitt i underbrädan sen 2 st 4" i överbrädan som inte går igenom underbrädan så ca 25mm in från kanten

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Det hade jag ingen aning om, därför spikade jag plankorna med två spik precis i kanten. Än så länge har jag inte märkt några sprickor eller lösa brädor.

Intet Intet skrev:
Det hade jag ingen aning om, därför spikade jag plankorna med två spik precis i kanten. Än så länge har jag inte märkt några sprickor eller lösa brädor.
Man kan ha tur att det inte spricker eller så spricker en del av panelbrädorna, "går dä så går dä".😉 Virke/trä rör sig och det är en del av dess egenskap.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.