Tveksamt om det går att smörja från utsidan, det är säket käglan i den som kärvar och är det bara isärtagning som gäller, sen hur det är med packninar/O-ringar som reservdel kan jag inte svara på.
Vad mer än CTC heter pannan.
Vad mer än CTC heter pannan.
J jonaserik skrev:
Från 1968 och en riktigt gammal pjäs. Och totalt värdelös om det ska eldas med ved i den. Skulle inte tro att det är något att reparera på. Ingen vet hur den är invändigt, så tänk om lite på en ny. Shunten är nog riktigt trög om det går att röra den. Om det är för värmen. så kan det gå att sätta en shuntreglering efter pannan oh få shunten på pannan till max öppen. Blir då en del omdragning av rören.
Det stämmer, årsmodell 1968, tagen i drift 1969.J jonaserik skrev:Från 1968 och en riktigt gammal pjäs. Och totalt värdelös om det ska eldas med ved i den. Skulle inte tro att det är något att reparera på. Ingen vet hur den är invändigt, så tänk om lite på en ny. Shunten är nog riktigt trög om det går att röra den. Om det är för värmen. så kan det gå att sätta en shuntreglering efter pannan oh få shunten på pannan till max öppen. Blir då en del omdragning av rören.
Har egen skog, och fryser inte om vintrarna, ser ingen anledning att lägga pengar på ny då den förutom shunten sköter sig bra.
Manuellt har jag inga problem att justera shunten, men den går lite tungt för shuntmotorn.
Så länge den är tät och ger mig värme, så står den bra där den står, tillsammans med en ackumulatortank.
Och helt suverän som kombipanna, kör pellets i "oljebrännarhålet", för värme när jag är bortrest.
OK . Kan gå att vrida fra och tillbaka på shunten, kanske 100 gånger 👿 så kanske den börjar gå lättare.C CB75074 skrev:Det stämmer, årsmodell 1968, tagen i drift 1969.
Har egen skog, och fryser inte om vintrarna, ser ingen anledning att lägga pengar på ny då den förutom shunten sköter sig bra.
Manuellt har jag inga problem att justera shunten, men den går lite tungt för shuntmotorn.
Så länge den är tät och ger mig värme, så står den bra där den står, tillsammans med en ackumulatortank.
Och helt suverän som kombipanna, kör pellets i "oljebrännarhålet", för värme när jag är bortrest.
Med acktank, laddas den från pannan och ut till huset då. Verkar som att panna/tank är i serie och pannshunten sköter värmen. Men ingen skiss hur det ser finns.
Du kan börja lossa brickan som sitter med skruvar runt axeln. Det sitter o-ring där för tätning så ska din spray komma vidare får du ta dig in där. Sen är det inte säkert det är axeln som kärvar för i huset sitter "spjället" som länkar om vattnet och den klumpen är fjäderbelastat tryckt in mot botten av huset och det kan vara där det går tungt.C CB75074 skrev:
Kan du stänga av både tillopp och retur är det inte mycket du behöver tappa ner i pannan så du kan lossa hela locket och få ut innanmätet så är det lättare att renovera och smörja upp delarna. Det sitter med fyra skruvar i hörnen sen kan du ta ut hela insatsen inga konstigheter där. Det är i grunden en ESBE fyrvägsshunt anpassad för montage direkt på pannan.
Mina antaganden här beror på att min morfar hade en likadan och som vi fick laga och fixa lite med när den kommit upp i 20-års åldern.
J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara