Jag ska måla om i ett av sovrummen. Väggarna har otroligt ful struktur som verkar vara påmålad på gamla tapeter. Bifogar bilder. Hur skulle ni göra här? Är det bättre att försöka få loss den gamla tapeten med den påmålade strukturen eller ska jag bara bredspackla allt? Och kommer bredspackel isf att hålla eller behöver jag ändå göra om grundarbetet efter ett tag?

• En hand håller en silverfärgad kulspetspenna mot en vit texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med sprucken vit färg som avslöjar brunaktig underlag eller yta. Reparation kan behövas.
    Skapa konto
  • Två hål i en vägg, ett med brunnen plast, texturerad yta, kvarlevor av installation.
    Skapa konto
Zanterj Zanterj skrev:
Jag ska måla om i ett av sovrummen. Väggarna har otroligt ful struktur som verkar vara påmålad på gamla tapeter. Bifogar bilder. Hur skulle ni göra här? Är det bättre att försöka få loss den gamla tapeten med den påmålade strukturen eller ska jag bara bredspackla allt? Och kommer bredspackel isf att hålla eller behöver jag ändå göra om grundarbetet efter ett tag?
En renoveringstapet är ett alternativ.

T Tompafix skrev:
En renoveringstapet är ett alternativ.
Justja. Det tänkte jag inte på. Tror du att det tar bort strukturen helt? Känns som att det behövs ganska tjockt renoveringstapet isf. 🤔

Sitter den hårt? På bilden med hål i tapeten ser det ut som att man kan få in en skrapa bakom och enkelt få mer den. Om det lossnar lätt skulle jag rivit ner allt.

T Trafikverket1 skrev:
Sitter den hårt? På bilden med hål i tapeten ser det ut som att man kan få in en skrapa bakom och enkelt få mer den. Om det lossnar lätt skulle jag rivit ner allt.
Delvis. På de ställen med hål har jag precis varit och petat med kniv men på andra ställen verkar den sitta som sten. 😂

H
Zanterj Zanterj skrev:
Riv ner tapeten, spackla djupa hål och sätt upp renoveringstapet. Blir nog minst jobb och bäst resultat då. Bredspackling är jobbigt om man inte är van.

• Gilla
Zanterj
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Skaffa en tapetskrapa och kör på säger jag. Bredspacklade väggar är så mycket snyggare än renoveringstapet.

[länk]
Ha! Vilken grej! 😃 Det gör jag!

En barkspade kan vara bra med. Lite längre skaft för mer kraft 😊

• Gilla
Zanterj
  • Laddar…
Var försiktig bara om du har gipsskivor. Du vill inte skada papplagret på gipsskivan.

• Gilla
Zanterj
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Var försiktig bara om du har gipsskivor. Du vill inte skada papplagret på gipsskivan.
Jaha! Tack ☺️

G
Renoveringsgips är ju också ett alternativ..

• Gilla
Zanterj
  • Laddar…
Gav mig på liknande väggar för några år sedan. Glad i hågen trodde jag att renoveringstapet skulle lösa biffen, krävdes fyra lager av sagda tapet och det blev väl ändå sådär...

Nä, riv och börja om eller sätt renoveringsgips

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Gav mig på liknande väggar för några år sedan. Glad i hågen trodde jag att renoveringstapet skulle lösa biffen, krävdes fyra lager av sagda tapet och det blev väl ändå sådär...

Den där typen av väggar hade jag nog också aktat mig lite för att bara sätta ett lager tapet på. Bredspackel först och sedan ett lager, alternativt riva.

Samtidigt är väl frågan lite vad som är under. Våra målare rekommenderade oss starkt att behålla strukturtaperna under istället för att riva bort då de hjälper till att hålla ihop och minska eventuell sprickbildning när huset rör sig (gammalt timmerhus). Men då hade vi den andra varianten som ger ett mer jämnt underlag för renoveringstapeten.

• Gilla
Zanterj
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:

Jag provar med rivning först. Går det inte så blir det gips. 😳

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.