Hej, jag har nyligen flyttat till en suterräng villa från 1970 med självdrag. Som jag förstått det så fungerar det som sämst nu på sommaren. 2007 installerades en bergvärmepump så murstocken blir inte uppvärmd.

Det sitter en paxfläkt samt vanlig köksfläkt i kök. Det finns ingen tilluftsventil på övre plan förutom en spaltventil som jag installerade i sovrummet. Största problemet som upplevs är att luft verkar bli stillastående med nästintill obefintlig cirkulation. Det blir ca 75% fuktighet som värst i sovrummet och ca 27 grader under natten även fast det blir svalare ute. Vid ventilen så drar det väldigt lite.

Det ska inte behövas öppnas fönster för att det ska fungera.

Har redan kompletterat tvättstuga med badrumsfläkt och avfuktare då under mer än en veckas tid så har det varit hög fuktighet vilket lett till att det bildats svartmögel på golvet.

Min tanke var att montera en frånluftsfläkt på rökgaskanalen från öppna spisen då den inte ska användas. Någon som har något förslag?

• Planritning av en suterrängvilla från 1970 med matsal, kök, vardagsrum, tre sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av suterräng villa från 1970 med tvättstuga, pannrum, WC, hall, förvaring, två förråd, garage och soprum.
    Skapa konto
Claes Sörmland
M Marcus02 skrev:
Det här kriteriet kan du aldrig nå med de temperaturer vi har haft de senaste dagarna. Under sensommaren stänger man huset dagtid och drar för fönster. Ett 70-talshus har markiser som sänks mot solen och persienner som dras ned dagtid. På kvällen öppnar du och vädrar med den svala nattluften. Så här gör man i hela Europa sommartid.

Om du vill fixa hög- och sensommarens kortvariga problem med värme och fukt med stängda dörrar och fönster så får du köpa ett par luft-luftvärmepumpar för AC. Så löser man det vanligen i USA.

Om vi bortser från sommaren så kan naturligtvis ett helt nytt ventilationssystem installeras. Och det kanske är klokt när skorsten inte längre är varm under eldningssäsongen.

• Gilla
PalomaG
  • Laddar…
Man brukar ha frånluft i badrum och kök. Sedan brukar det vara tilluft i övriga rum. Är det någorlunda bra fönster räcker inte det som läcker utan det enklaste är spaltventiler vid fönstren. Har du redan paxfläkt i kök och badrum går det att sätta spaltventiler under ett par fönster i de rum som är utan.

Men det gäller att ha rätt förväntningar på det du skall göra. Så här års är det varmt och fuktigt utomhus. Då kan du aldrig få det torrt och svalt inne med bara ventilation. Man kan få ner värmen en del genom att öppna korsdrag i huset några timmar varje kväll och gärna sova med vidöppet fönster. Vill du inte göra det är det som sagt AC som gäller.

• Gilla
PalomaG och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man brukar ha frånluft i badrum och kök. Sedan brukar det vara tilluft i övriga rum. Är det någorlunda bra fönster räcker inte det som läcker utan det enklaste är spaltventiler vid fönstren. Har du redan paxfläkt i kök och badrum går det att sätta spaltventiler under ett par fönster i de rum som är utan.

Men det gäller att ha rätt förväntningar på det du skall göra. Så här års är det varmt och fuktigt utomhus. Då kan du aldrig få det torrt och svalt inne med bara ventilation. Man kan få ner värmen en del genom att öppna korsdrag i huset några timmar varje kväll och gärna sova med vidöppet fönster. Vill du inte göra det är det som sagt AC som gäller.
Okej jag förstår. Men stora problemet är ju just att luften rör sig inte alls, därmed tänker jag att en frånluftsfläkt som får gå under sommaren är en lösning. Att det är varmt kan man ju inte göra så mycket åt men just att det är så lite ventilation så att fukt och temperatur ökar markant under natten blir ett problem Jag har inget emot att ändra hur ventilationen fungerar i huset bara det blir det bättre drag.

• Graf över temperatur och fuktighet som visar variationer mellan 23°C och 26°C samt 60% och 80% fuktighet den 24 juli.
    Skapa konto
BirgitS
M Marcus02 skrev:
Hej, jag har nyligen flyttat till en suterräng villa från 1970 med självdrag. Som jag förstått det så fungerar det som sämst nu på sommaren. 2007 installerades en bergvärmepump så murstocken blir inte uppvärmd.

Det sitter en paxfläkt samt vanlig köksfläkt i kök. Det finns ingen tilluftsventil på övre plan förutom en spaltventil som jag installerade i sovrummet. Största problemet som upplevs är att luft verkar bli stillastående med nästintill obefintlig cirkulation. Det blir ca 75% fuktighet som värst i sovrummet och ca 27 grader under natten även fast det blir svalare ute. Vid ventilen så drar det väldigt lite.

Har redan kompletterat tvättstuga med badrumsfläkt och avfuktare då under mer än en veckas tid så har det varit hög fuktighet vilket lett till att det bildats svartmögel på golvet.

Min tanke var att montera en frånluftsfläkt på rökgaskanalen från öppna spisen då den inte ska användas. Någon som har något förslag?
Går dessa Pax-fläktar jämnt och med tillräckligt flöde?
Rekommendationen för frånluft är 15 l/s i badrum, 10 l/s i kök, tvättstuga, gästtoaletter och vid behov en del även i klädkammare och förråd. Totalt rekommenderas det 0,35 l/s och kvm, per våningsplan.
Tilluft i rum som man vistas länge i. För att ventilationen ska fungera måste då luften kunna passera under/över alla dörrar till rum med till- eller frånluft. Detta gäller året runt.

Förutom fukt så kräver mögel näring för att kunna växa, och det är något biologisk material, t.ex. textildamm i en tvättstuga eller .hudceller och tvålrester i ett badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.