Vi har ett enrörsystem i vårt hus och nåt snille kom en gång på att det var en bra idé att dra röret tvärs över badrumsgolvet, förgrena det och placera en radiator på var sida av badkaret.
Nu ska vi helrenovera badrummet och önskar då dra röret ned genom golvet, under badrummet, dvs precis under taket i pannrummet och sedan upp vid nästa radiator. Problemet är att jag inte vet hur jag ska skarva röret. De existerande rörskarvarna har jag ingen aning om hur man gjort eller om det krävs specialverktyg. Nån som vet eller ännu bättre -- har förslag på en bättre lösning?
Nu ska vi helrenovera badrummet och önskar då dra röret ned genom golvet, under badrummet, dvs precis under taket i pannrummet och sedan upp vid nästa radiator. Problemet är att jag inte vet hur jag ska skarva röret. De existerande rörskarvarna har jag ingen aning om hur man gjort eller om det krävs specialverktyg. Nån som vet eller ännu bättre -- har förslag på en bättre lösning?
Hrm... Glömde visst bifoga bilden jag hade tagit...krilleman_215 skrev:
Så här ser förgreningen ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur rördragningen i badrummet idag ser ut är väl egentligen inte så intressant eftersom den ska rivas bort, troligen med kraftigt övervåld som kompensation för de gånger jag snubblat över den. Det som då blir kvar är ett avkapat rör som går utmed skarven innervägg/golv på rummet vid sidan av badrummet och fortsätter i rummet på andra sidan.
Jag kan då antingen gå under tätskiktet på badrumsgolvet eller, vilket jag föredrar, helt öppet under taket i källaren. Eller möjligen på nåt annat sätt, om nån har nåt bättre förslag.
Redigerat:
Det kan vara kopplingarna med O-ringar invändigt som man använde en stund. För muffarna ser inte ut som vanliga gängade "standard-muffar" Om det är så, så vill man inte sätta tigersågen i dessa rör! Kan skaka sönder mycket
Jag ser ingen antydan till varken gänga eller linrester...
Mät rören med skjutmått så du har ett exakt mått!
Edit: Jag tycker mig kunna läsa "FMM" och en antydan till en skruvskalle på den översta muffen, stämmer det?
Jag ser ingen antydan till varken gänga eller linrester...
Mät rören med skjutmått så du har ett exakt mått!
Edit: Jag tycker mig kunna läsa "FMM" och en antydan till en skruvskalle på den översta muffen, stämmer det?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Hej!Det finns en koppling som heter UNIFIX.Det är enklämmringskoppling för stål och galvrör.Den är gjord å at
inga galvaniska strömmar.Den kan beställas från rinkaby rör
inga galvaniska strömmar.Den kan beställas från rinkaby rör
Unifixen är väldigt beroende på diametern på röret och är gjord för standard stålrör (17,2 21,3 26,9 33,7 osv) råkar man på annan dimension är den ej att rekommendera.
Det är därför TS är ombedd att mäta diametern på sina rör!
Efter lite mer zoomande ser det ut som du har skruvskalle på alla muffar:
Det är därför TS är ombedd att mäta diametern på sina rör!
Efter lite mer zoomande ser det ut som du har skruvskalle på alla muffar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja det stämmer.Om den sen ska gjutas in i vägg eller golv så fungerar den inte heller.Tänkte inte på dé.
Svetsa?Är röret galvat så tänk på "Zinkfrosa".Det inte rolgt att drabbas av.
Svetsa?Är röret galvat så tänk på "Zinkfrosa".Det inte rolgt att drabbas av.
OK, barnen är i säng så nu kan jag koncentrera mig på detta igen:
Rören har 16 mm i ytterdia. Rörmuffen har 23.2 mm på sitt tjockaste och har en smal midja på mitten. Det står mycket riktigt FMM på den, vilket precis som tidigare konstaterats syns, väl om man zoomar in på den första bilden jag postade. Beklagar skärpedjupet, jag var för lat för att hämta stativet.
Svetsa faller bort -- jag har varken utrustningen eller kunskapen.
Rören har 16 mm i ytterdia. Rörmuffen har 23.2 mm på sitt tjockaste och har en smal midja på mitten. Det står mycket riktigt FMM på den, vilket precis som tidigare konstaterats syns, väl om man zoomar in på den första bilden jag postade. Beklagar skärpedjupet, jag var för lat för att hämta stativet.
Svetsa faller bort -- jag har varken utrustningen eller kunskapen.
Redigerat:
Om det verkligen är 16mm, skulle jag tippa på att godset är lite tunnare än standard för gängade 3/8 rör (2,3mm)
Kolla så det verkligen är 16mm på flera ställen än ett. Gärna med skjutmått för att vara exakt. Det kan variera!
Om det är 16mm är nog det lättaste att sätta en klämringskoppling. Inte helt rätt på en så gammal installation, men vad ska man göra?
Ska du ha el-golvvärme i badrummet? Jag tolkar det som du ska slopa den vattenburna värmen i badrummet helt?
Kolla så det verkligen är 16mm på flera ställen än ett. Gärna med skjutmått för att vara exakt. Det kan variera!
Om det är 16mm är nog det lättaste att sätta en klämringskoppling. Inte helt rätt på en så gammal installation, men vad ska man göra?
Ska du ha el-golvvärme i badrummet? Jag tolkar det som du ska slopa den vattenburna värmen i badrummet helt?
Redigerat:
OK, jag har mätt på fyra olika rörsegment och det varierar lite från 15.95 till 16.05, men det kan också vara jag som inte lyckas hålla skjutmåttet helt vinkelrätt mot röret. De flesta (2) låg dock på 16.0
Golvvärme ska det definitivt bli, men om det blir el- eller vatten är inte avgjort än. Jag håller fortfarande på att läsa upp mig på för- och nackdelar med respektive.
Golvvärme ska det definitivt bli, men om det blir el- eller vatten är inte avgjort än. Jag håller fortfarande på att läsa upp mig på för- och nackdelar med respektive.