Hej,
Jag håller på att bygga ett vindskydd åt våra hästar (se bild) på 8 x 5,10m. Jag ska nu montera dit takbjälkarna 45x195 och kommer behöva skarva dessa. Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska skarva detta? Tänkte göra en överlappning på 1 m. Räcker det att bara skruva ihop sedan eller bör jag förstärka på något ytterligare sätt? Lutningen på taket är 12 grader. Vore jätte tacksam för lite hjälp här :)

byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limträ är ju en variant

Överlapp blir nog bra om du limmar dessutom.

MEN bara 195 mm och hela längder inte räcker till, har du gjort någon hållfasthetsberäkning?

Protte

Det är 5m mellan främre och bakre hammarbandet som bjälkarna ska ligga över. Är det för lite med 195 mm bjälkar tycker du? Är ju precis så att det inte räcker med hela längder samt att jag vill att bjälkarna ska sticka ut 0,5 meter på båda sidor.
Var kan man få hjälp med en hållfastighetsberäkning?

Robert

Du bör anlita en konstruktör som kan dimensionera taket efter aktuell snö och vindlast, samt takets egenvikt beroende på utformning. 45x195 C24 räcker inte.

Okej, 195 räcker inte om jag har cc 600 heller?

Skulle man kunna köra ihoplimmad 195or då?

Känner på mig att det är billigare att överdimensionera än att anlita en konstruktör. (Var får man tag på en sådan?)

Jag "känner" att det är lite klent.
Var och mätte på verkstadstaket med 5,5 m spännvidd.
Jag har där fått beräknat av limträtillverkaren 315 x 45 mm, 2,6 ggr starkare än din lösning DESSUTOM är det limträ som i sig är starkare än vanliga reglar.

Om det är en vettig lösning för dig vet jag inte.

Protte

Vad har du för cc-avstånd på balkarna i din verkstad?

Om du går vidare med din lösning så använd hellängder och skarva på utsprången.
Vilken väg hade du tänkt limma ihop 195: orna ? på höjden 4 gg starkare bredvid varandra 2 ggr.

Man måste också tänka på ett takreglarna kan vika sig åt sidanom de är höga men det kan man lösa med brädor på undersidan, behöver inte vara tätt och gärna på diagonalen.

Protte

Redigerat:
Vilka frågor, ska gå och mäta igen.

Fackverksbalk är ju ett alternativ, begär offert..

Om du kan köpa virke som är 5,4m långt (och tillräckligt starkt 45x220? och eller tillräckligt kort cc) så kan du förlänga takfoten istället för att skarva bjälken.

Alla möjliga mått då det är anpassat till en lagård från 1937, men 1150 är det vanligaste.

Protte

Träguiden, se Takbalkar av konstruktionsvirke i ett fack, ger att vid 5 meters spännvidd kan du köra 45x220 cc600 OM du bor i snözon 1. Allt annat är för svagt i det exemplet och det gäller givetvis endast för de exemplet med tanke på takbeklädnad mm

http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465

Kollar du för Takbalkar av limträ i ett fack och ser på 6 meters spännvidd vilket är närmast ser du starkare konstruktioner

Prototypen var lite snabbare...

Angående fackverksbalk, halvvägs ned på denna sida finns ett exempel, kom ihåg att det bara är ett exempel.

myrstack skrev:
Träguiden, se Takbalkar av konstruktionsvirke i ett fack, ger att vid 5 meters spännvidd kan du köra 45x220 cc600 OM du bor i snözon 1. Allt annat är för svagt i det exemplet och det gäller givetvis endast för de exemplet med tanke på takbeklädnad mm

[länk]

Kollar du för Takbalkar av limträ i ett fack och ser på 6 meters spännvidd vilket är närmast ser du starkare konstruktioner
Sen kommer frågan om det ska hålla eller bara kraven för nedböjning... :)

Fackverk blir komplicerat och bygger på höjden.
MEN om man lägger 2st 45x170 på varandra och limmar och spikar lattor på var sida så kommer man upp på 340 mm.

två 145 på varandra blir 290 mm, inte dumt det heller.
Sedan beror en del på vilken snözon man dimensionerar efter och det går ju minska avstånden.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.