Gör service på vår trotjänare. En 15 år gammal kompostkvarn. Den är kraftfull och går som tåget men valsen är allt annat än vass. Jag hade tänkt försöka få loss valsen men den sitter som berget ( nåt tips där?). Gissar att jag blir tvungen att försöka skärpa den på plats. Några tips på lämpligt tillvägagångssätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nej det är ingen låsring. Det känns som att valsen sitter utanpå en inre förhöjd del av axeln. Se den nedre bilden. Det känns som att valsen är en egen del som det rektangulära uttaget är gjort i.Alfredo skrev:
Ser då ut som en låsning där...D Dublin skrev:Gör service på vår trotjänare. En 15 år gammal kompostkvarn. Den är kraftfull och går som tåget men valsen är allt annat än vass. Jag hade tänkt försöka få loss valsen men den sitter som berget ( nåt tips där?). Gissar att jag blir tvungen att försöka skärpa den på plats. Några tips på lämpligt tillvägagångssätt?
[bild][bild]
Logga in
Skapa konto
Vrid runt ringen, nog går den att ta bort på nå vis.
Hm. I det rektangulära uttaget kan jag se hur den ringen fortsätter in "under" valsen. Den känns homogen som en högre del av axeln (eller en separat ring som ligger utanpå axeln).Cheesen skrev:
Man skulle behöva en sprängskiss... Det är en Al-ko silent power 3500 - ifall någon är duktig på att leta efter skisser 🙂
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Eftersom det sitter en gavel utanför som nu är bortagen behövs ingen låsnring, det är bara att vända ut skärkuttern med en större skruvmejsel eller en kofot!
Kan mot hållet justeras in hårdare mot skären?
Kan mot hållet justeras in hårdare mot skären?
Ja, jag börjar luta åt det också - alltså att det mest är våld som måste till för att få loss den.L Leif i Skåne skrev:
Om anhållet kan justeras? - Nej, tyvärr och det är ju en nackdel så klart. Gissar att anhållet har slitis genom åren och nu ligger det precis och touchar mot skären. Men jag tänker att jag får försöka skärpa försiktigt utan att ta bort för mycket material.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden