Snart flyttar vi till ett annat hus, därdet inte finns mycket grönska. Thujor planterades runt om i olka höjder.

1.Vi saknar dock mycket höga buskar och träd. Poppel bör vi nog inte använda. Vad annat finns det buskar/träd som växer JÄTTEFORT?

2.GÅR det att flytta större björkar 5-7m höga utan att använda stora maskiner, Vi har egen skog...

Köp stooora träd och buskar.

Björkar är ju ökända för att vara törstiga, så det blir mycket vattning om ni prövar att flytta någon av era egna. Betänk att rotsystemet är större än kronan. Ju mindre rotklump/rötter, desto mer rejäl/ständig bevattning krävs.

Ask växer fort.
Schersmin verkar också hyfsat snabbväxande.
Bokhäck, (inte Avenbok som enl uppgift är långsammare), skapar lä och skydd relativt fort.
Fruktträd på starkväxande stammar bör kunna växa hyfsat, särskilt om man är sparsam med beskärningen.

Ju mer näring och vatten desto snabbare tillväxt. En nackdel med snabb tillväxt (=frodväxt) är ju att stormhållfastheten blir dålig.
Rejält lucker jord många meter runt träd/buskar ökar också på tillväxthastigheten.

I väntan på att träd och buskar växer till sig så kanske Humle kan hjälpa till. Bör ju vara enkelt att ta bort senare om/när den inte behövs.
Har också läst om "häckar" av solrosor.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Första svaret och så omfattande att ingen behöver skriva mer. Tack!

harry73
Parkslide eller jätteslide?

För alla som inte förstår det är ett skämt och jag borde brinna i H.. för att jag skämtar om det ;)

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
harry73
Testa då :rolleyes:

Salix (energiskog) tar sig ju upp väldigt snabbt... Fast jag jag tycker nog inte det är särskilt snyggt.

harry73 skrev:
Testa då :rolleyes:
Det är först nu som du skojar! :)

Lostmoose skrev:
Salix (energiskog) tar sig ju upp väldigt snabbt... Fast jag jag tycker nog inte det är särskilt snyggt.
Ser rent åt hel... ut. :)

Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Smällspireor och bärhäggmispel växer också snabbt jämfört med andra plantor. Bara ett par år från plantskolan är de mellan 1+ till 2 meter höga, dessutom vackra att se på :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.