Vi skall bygga ett WC på första plan. Det finns inget avlopp där idag så en ny 110-stam skall dras rakt ner och läggas i källargolvet. Kan jag gå med ett rakt rör direkt från WC-anslutningen ner genom bjälklaget och sen förlägga första böjen i källargolvet (röret kommer sen fortsätta horisontellt till huvudstammen)?

Eller börjar man med en böj direkt under WC-stolen (då kan jag t.ex. gå en bit i bjälklaget bort mot en yttervägg och sen gå ner vertikalt därifrån istället)

Redigerat:
Båda alternativen möjliga. Välj det som innebär minst arbete.

Oavsett var du går ner i källargolvet sätt 2 st 45 grader böjar där.

Protte

OK, tack för svaren då går jag nog rakt ner, det sparar ju 2 stycken böjar, men jag får se när jag rivit ner det sista.

2 st 45 blir det ner i golvet, men stämmer det att direkt under toastolen är det enda ställe det är OK att använda en 90 böj, om man nu behöver vika in stammen i bjälklaget är det kanske inte utrymme för 2 st 45 som ger en lite större radie.

Jag har 90 graders böjar från alla toaletter direkt i bjälklaget och det fungerar helt ok. Har aldrig haft problem. Från lägenheten i vindsplanet har jag där toalettavloppet går på vertikala avloppet fritt fall i tre våningar med 90 graders böj i källargolvet. Inte hellre här har det varit några problem.

Jag har en 90 graders också efter 2 våningars fritt fall men det är synder från 70- talet (jag tyckte att det skulle vara lite mjukare med 2 fyrtifemmor men det tyckte inte rörmokarn och är man 15 så har man inte så mycket att säga till om, men det har aldrig stoppat upp.)

Protte

Vad jag har förstått så är "vertikala" 90-gradersböjar inte lika benägna att få stopp som horisontella. Och så finns det ju 90-gradersböjar med en större kurvradie också, jag kommer att köra en sådan "vertikalt" för att ersätta den gamla gjutjärnsstammen (som haft en 90-gradersböj i 67 år utan problem).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.