6 169 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
Hur skall jag få detta gjort "fackmannamässigt"?
Det verkar som om ingen vill peta på stammen, i och för sig förståeligt, men då borde stammen bytas enligt min mening.
Nåja, kan du inte beställa en ny avlämningspunkt i ditt badrum från brf? Då får brf ansvara för avvikelsen. Medan du gör ditt badrum perfekt.
Men vad händer om 5 år med ditt nyrenoverade badrum vid ett stambyte?
Nåja, kan du inte beställa en ny avlämningspunkt i ditt badrum från brf? Då får brf ansvara för avvikelsen. Medan du gör ditt badrum perfekt.
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
1.magnu skrev:Det verkar som om ingen vill peta på stammen, i och för sig förståeligt, men då borde stammen bytas enligt min mening.
Jo, det är givetvis så att stammarna bör bytas, men föreningen har inte ekonomin till att göra det ännu, när valet stod mellan stambyte för 8miljoner och relining för 800.000 kan jag förstå att det var lätt, huset är på 8 lägenheter och det är hela föreningen, finns både fördelar och nackdelar med det...
Har försökt dra lite mer i det här idag, dels pratade jag med ytterligare en kille på VVS firman, han sa det samma, att de helt enkelt skriver en avvikelserapport och drar presol ifrån samma ställe där det är presol i dagsläget. Han påstår att försäkringsbolagen inte har någonting emot det sålänge det är ett välavvägt beslut.. Det är ju även rätt lätt att argumentera för att det inte gör någon större skillnad mot resten av huset, det är dolda kopplingar överallt, jag gör ju egentligen ingen förändring heller då jag låter husets stam och ingående vatten vara som det var tidigare... Han påstår även att det inte är min försäkring som går in vid en vattenläcka, det är föreningens, då de är ansvariga för de trycksatta vattenledningarna. Där känns det ju i så fall helt rätt att föreningen godkänner ändringen och ger mig ryggen fri? Kommer gjuta plattan direkt över rören igen som det var tidigare, annars får jag problem med säker våtrum istället och det är ju tätskiktsläckage som är mitt stora ansvar.
Aja, i vilket fall, ringde mitt försäkringsbolags skadereglerare idag och pratade med en kille där, han tyckte att jag skulle göra som så att jag ser till att få det skriftligt ifrån föreningen att det är okey att jag gör detta med rören, ser jag sedan till att få en korrekt skriven avvikelserapport så har jag ryggen fri. Låter det vettigt?
Pratade således med ordföranden i föreningen som har koll på hur rören ligger i badrummet, han köpte att en avvikelserapport var vettigt och var beredd att skriva papper på att det är okey att jag gör förändringen på föreslaget sätt.. Räcker det här och hur bör man formulera ett styrelseprotokoll över det här på ett korrekt sätt?
2.
Gör det någon skillnad på att beställa in den här ändringen genom föreningen istället för att beställa den direkt av mig? I och med att föreningen skriver ett protokoll på det känns det inte så.. En skillnad är ju däremot att jag inte får rotavdraget om jag går genom föreningen misstänker jag?
3.
Ytterst tveksam till att stammarna byts om fem år, men planen är att bo där i maxialt fem år, sen behöver jag inte bekymra mig längre.
Rörigt inlägg men tacksam för kommentarer ändå d^_^b
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Det kommer jag givetvis att se till att följa, har däremot hittat två punkter jag inte kan följa:krilleman_215 skrev:
1. Avloppet skall komma upp ur golvet 60mm ifrån väggen.. Omöjligt att lösa då jag använder mig av befintligt gjutjärnsavlopp till toaletten.
2. Rör som kommer ifrån väggen skall ut minst 100mm.. Har en kallvatten tappkran som går till toalettstolen, röret som den sitter på kommer inte ut mer än 2-3cm ifrån väggen, även detta är omöjligt att ändra på utan att gå in och rota i stammen i väggen.
Precis så skall du göra.Sultanen af Nex skrev:Aja, i vilket fall, ringde mitt försäkringsbolags skadereglerare idag och pratade med en kille där, han tyckte att jag skulle göra som så att jag ser till att få det skriftligt ifrån föreningen att det är okey att jag gör detta med rören, ser jag sedan till att få en korrekt skriven avvikelserapport så har jag ryggen fri. Låter det vettigt?
Styrelseprotokoll formulerar styrelsen och har som minnesanteckningar i sin löpande verksamhet, dessa ska du inte bry dig om.Sultanen af Nex skrev:Pratade således med ordföranden i föreningen som har koll på hur rören ligger i badrummet, han köpte att en avvikelserapport var vettigt och var beredd att skriva papper på att det är okey att jag gör förändringen på föreslaget sätt.. Räcker det här och hur bör man formulera ett styrelseprotokoll över det här på ett korrekt sätt?
Vad du skall göra är att skriva en ombyggnadsrapport med ritningar och bilder, som beskriver just det du tänker göra, och att det ar en avvikelse från gällande standard. Denna rapport skall styrelsen godkänna med sina underskrifter. EN underskrift duger inte utan ALLA måste skriva på. Denna rapport är din, som du bör förvara du på ett säkert ställe
Du tar allt genom en egen entreprenör, men den entreprenör som du väljer skall styrelsens först godkänna skriftligt. Viktigt.Sultanen af Nex skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Då gör vi såRaceman skrev:
Denna ombyggnadsrapport skall skrivas före eller efter en renovering? Känns som om den bör skrivas före för att slippa problem med påskrifter av den senare. Bör denna rapport endast innefatta badrum, eller även kök, eller bör det göras en för varje ställe där det förändras någonting i vattenledningarna samt elementen?Raceman skrev:Styrelseprotokoll formulerar styrelsen och har som minnesanteckningar i sin löpande verksamhet, dessa ska du inte bry dig om.
Vad du skall göra är att skriva en ombyggnadsrapport med ritningar och bilder, som beskriver just det du tänker göra, och att det ar en avvikelse från gällande standard. Denna rapport skall styrelsen godkänna med sina underskrifter. EN underskrift duger inte utan ALLA måste skriva på. Denna rapport är din, som du bör förvara du på ett säkert ställe.
Så då skall jag med andra ord se till att jag får ordföranden nu i första vändan att godkänna entrepenören samt skriva ett protokoll?Raceman skrev:
Rapport var kanske en lite olycklig formulering. Renoveringtillstånd kanske låter bättre, det skall förstås skrivas och godkännas innan du börjar renovera. Se det som ett klassiskt bygglov. Entreprenören som skall utföra alltsammans ska även han stå nämnd i samma dokument.
Ett Renoveringstillstånd måste du ha på allt som inkräktar på föreningens egendom. Vad som är föreninges egendom brukar gå att hitta i föreningens stadgar.
Att först ta emot ett muntligt godkännande från styrelsen kan ju vara lämpligt, så att du inte gör en massa pappersjobb i onödan.
Ett Renoveringstillstånd måste du ha på allt som inkräktar på föreningens egendom. Vad som är föreninges egendom brukar gå att hitta i föreningens stadgar.
Att först ta emot ett muntligt godkännande från styrelsen kan ju vara lämpligt, så att du inte gör en massa pappersjobb i onödan.
Viktigt i frågan är att säker vatten inte alltid kan följas vid renoveringar som du själv upplever. Jag ställde frågan till killen som höll i utbildningen sist jag gick den, han hade inte heller något vettigt svar på frågan. Så vid nybbyggen har man inget val, men vid renoveringar så är det ju som det är... Svårt att ändra på förutsättningarna man redan har...Sultanen af Nex skrev:Det kommer jag givetvis att se till att följa, har däremot hittat två punkter jag inte kan följa:
1. Avloppet skall komma upp ur golvet 60mm ifrån väggen.. Omöjligt att lösa då jag använder mig av befintligt gjutjärnsavlopp till toaletten.
2. Rör som kommer ifrån väggen skall ut minst 100mm.. Har en kallvatten tappkran som går till toalettstolen, röret som den sitter på kommer inte ut mer än 2-3cm ifrån väggen, även detta är omöjligt att ändra på utan att gå in och rota i stammen i väggen.
Men den stora fördelen, även vid renoveringar är att man verkligen belyser avstegen.krilleman_215 skrev:Viktigt i frågan är att säker vatten inte alltid kan följas vid renoveringar som du själv upplever. Jag ställde frågan till killen som höll i utbildningen sist jag gick den, han hade inte heller något vettigt svar på frågan. Så vid nybbyggen har man inget val, men vid renoveringar så är det ju som det är... Svårt att ändra på förutsättningarna man redan har...
Du vet att du gör en mindre bra lösning och är lite ner noggrann och tar lite mer tid på sig.
Sedan blir det vid renoveringar bara ett fåtal avsteg, som dessutom måste dokumenteras.
Sant, man man kan aldrig till 100% använda säkervatten vid renovering tack vare förutsättningarna, men som du säger, dokumentera det som inte går att följa!
Och det är väl det som jag kan tipsa om, gör så gott det går och dokumentera väl! Desto mera desto bättre. Och få alla papper som skrivs om ovan i ordning!
Och det är väl det som jag kan tipsa om, gör så gott det går och dokumentera väl! Desto mera desto bättre. Och få alla papper som skrivs om ovan i ordning!
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Nu måste jag ta tag i det här!Raceman skrev:Rapport var kanske en lite olycklig formulering. Renoveringtillstånd kanske låter bättre, det skall förstås skrivas och godkännas innan du börjar renovera. Se det som ett klassiskt bygglov. Entreprenören som skall utföra alltsammans ska även han stå nämnd i samma dokument.
Muntligt godkännande ifrån styrelsen är klart, inga problem där, men hur skall jag formulera ett "renoveringstillstånd" för att få detta korrekt?
Det som bör finnas med där i är ju mina dolda kopplingar som kommer utföras av Abri - Borås Rörinstallationer, det bör väl stå med att de kommer att skriva en avvikelserapport på kopplingarna, flytt av golvbrunn och avlopp bör väl även detta nämnas, gör det själv men där kommer ingenting avvika ifrån Säkervatten/säker våtrum.
Juridiskt korrekta formuleringar är inte min starka sida, men det här bör väl kunna skrivas rellativt kort på något smidigt sätt?
Det behövs inga juridiska formuleringar. Bara en dokumentation på hur du ska göra ditt nya badrum.Sultanen af Nex skrev:
Börja med en ritning på hur det ser ut idag (gärna med bilder).
Visa sedan, med en ritning och kommentarer, hur du har tänkt dig det nya badrummet.
Tag sedan upp problemen som du visat här i tråden ett efter ett, och tala om vad din lösning kommer att bli.
Tag också med etreprenörens namn, samt på vilka moment de kommer skriva en avvikelserapport.
Det är sedan upp till styrelsen att kolla upp entreprenören, att han har godkända certifikat, försäkringar osv. Tänk åter på att alla styrelsemedlemmar måste skriva på att de godkänner "renoveringstillståndet".
Här ett exempel från en Brf i Stockholm.
http://www.brfritaren5och12.se/dokument/Ansokan_om_renoveringstillstand.pdf
http://www.brfritaren5och12.se/dokument/Ansokan_om_renoveringstillstand.pdf
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Tack för förtydligandet!
Måste jag ta upp sådant som föreningen och deras försäkring inte har att göra med, vem som gör ytskickt osv? (vilket jag gör själv) eller räcker det med att jag tar upp det som tillhör föreningen? Med möjligen en grov skiss på det nya badrummet samt nämna standardhöjningen ifrån tapet till helkaklat?
Måste jag ta upp sådant som föreningen och deras försäkring inte har att göra med, vem som gör ytskickt osv? (vilket jag gör själv) eller räcker det med att jag tar upp det som tillhör föreningen? Med möjligen en grov skiss på det nya badrummet samt nämna standardhöjningen ifrån tapet till helkaklat?