Hej! Läst mycket tidigare men aldrig lagt ut något men nu behöver jag lite tips. Håller på att lägga nytt tak på vårt hus från 1850-60 talet. Har riktat och förstärkt de gamla takstolarna och ska nu sätta takfotsbrädan innan jag börjar med råspont. Har väldigt lite byggerfarenhet men är rätt händig av mig så löser det mesta med lite info och guidning från de som kan men det innebär också att jag kör fast på märkliga detaljer som kanske är en självklarhet för de mer erfarna. Har en duktig byggare som bistår med väldigt mycket kunskap men vill inte heller lasta honom med allt för mycket små detaljfrågor.

Det jag står inför nu är huruvida det spelar någon roll om det blir en glipa mellan takfotsbrädan och råsponten eller om jag ska kapa ovansidan på takfotsbrädan i takets vinkel så att där inte är någon glipa? Alla bilder jag hittar på nätet så monteras takfotsbrädan i 90 grader mot taket men vi vill efterlikna husets originalutförande så långt det går och då var takfotsbrädan monterad helt vertikalt.

En annan fråga är ju om man behöver måla eller olja takfotsbrädan innan man monterar den? Tänker att om jag målar den innan så kan jag även måla baksida (så klart med diffusionsöppen färg) så att den får lite extra skydd eller är det ett onödigt steg? Slipper ju gärna hålla på och måla nu mitt i själva byggandet egentligen.

• Takstolar på en byggarbetsplats vid solnedgång, med byggnadsställningar och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och takfotsbräda i trä, med markerade linjer för montagevinklar. Bakgrund består av fasadpanel och takstruktur.
    Skapa konto
  • Byggprojekt: närbild på takstolsändar och takfot med röda och gröna linjer som markerar monteringsdetaljer på äldre hus.
    Skapa konto
Osäker på om denna stämmer för svenska förhållanden.
Såg den i tisdags:

F fredand44 skrev:
Osäker på om denna stämmer för svenska förhållanden.
Såg den i tisdags:
[media]
Tack för videon! Insåg kort efter mitt inlägg hur dum frågan egentligen var då denna lilla glipa endast skapas där brädan ligger mot takstolen. Där är ju öppet för luft att röra sig om båda sidorna från denna glipan. Så montering blir ju precis som i den länkade videon.

Rimligtvis borde man kunna montera rent virke och måla allting som blir utvändigt efteråt?

Absolut inte en dum fråga!
Här på byggahus hjälps vi åt, det fina med detta forum.

Men vore bra med svar från en riktig snickare. Videon är ju säkert inte från Sverige så det kanske görs annorlunda här?

PS jag vill minnas att få jag byggde mitt garage lät jag den röda brädan gå några centimeter utanför den gröna, så den gröna var ordentligt under tak.

Men hoppas någon riktig snickare svarar hur man gör.

PS 2 ditt bygge ser väldigt fint och rejält ut tycker jag.

F fredand44 skrev:
PS jag vill minnas att få jag byggde mitt garage lät jag den röda brädan gå några centimeter utanför den gröna, så den gröna var ordentligt under tak.

Men hoppas någon riktig snickare svarar hur man gör.

PS 2 ditt bygge ser väldigt fint och rejält ut tycker jag.
Tack för svar! Ja jag funderade också på om råsponten kanske skulle sticka ut lite över takfotsbrädan, tyckte jag hört det i någon svensk video om takbyte. När takfotsbrädan pekar in mot fasaden så räcker nog fotplåten som skydd där råsponten och takfotsbrädan möts men när man har den helt vertikalt som jag tänkt så blir den ju mer utsatt. Ska nog stämma av den punkten riktigt innan jag sätter första spontluckan.

Tack! Det har tagit sin lilla tid ska jag säga med det fantastiska sommarvädret vi haft i år hitintills.. (sarkasm). Förra helgen var en stor milstolpe när jag växlade av 4 takstolar till de två kupor som ska byggas.

• Takstolar och råspont i ett byggprojekt mot en solnedgång.
    Skapa konto
  • Takstolar av trä under konstruktion mot en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Jag har för mig att vi sätter råsponten med ca 1cm utstick ä, sen skivan upp mot.
Sen ska du väl har en remsa papp mot råsponten, en plåt sen takpapp

• Gilla
De löser sig och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Sista råspontbrädan blir väldigt sladdrig om den inte får ligga ovanpå fotbrädan men jag tycker inte heller man behöver överarbeta det med snekapningar.

• Gilla
De löser sig och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Sista råspontbrädan blir väldigt sladdrig om den inte får ligga ovanpå fotbrädan men jag tycker inte heller man behöver överarbeta det med snekapningar.
Ska jag sätta takfotsbrädan och sista råspontsbrädan kant i kant menar du eller kan man ha att sista råspontbrådan går ut 1cm förbi takfotsbrädan? När jag kollar ritningar finns både och som alternativ nämligen men då är takfotsbrädan inte vertikal så som i mitt fall utan 90 grader mot råsponten.

• Illustration av takfot med råspontsbräda och takfotsbräda i genomskärning, cirkel markerar kritisk punkt, takrännan synlig.
    Skapa konto
  • Illustration av takstruktur med råspont och takfotsbräda. Råsponten går utanför takfotsbrädan, som är monterad vertikalt.
    Skapa konto
Huvudsaken sista råsponten får stöd av fotbrädan. Om den ska sticka ut och hur mycket i så fall beror på resten av konstruktionen. T ex vart/hur hängrännan ska sitta fast.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Varför säger ni sista, jag skulle säga första råspontsbrädan 😄

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Första brädan är längst ner på takfoten på andra sidan...

• Haha
  • Wow
De löser sig och 2 till
  • Laddar…
Eller råspont ovanför takfotsbräda, bara att välja.😇

useless useless skrev:
Första brädan är längst ner på takfoten på andra sidan...
Fast man börja väl längst ner på båda sidor?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.