Hej! Läst mycket tidigare men aldrig lagt ut något men nu behöver jag lite tips. Håller på att lägga nytt tak på vårt hus från 1850-60 talet. Har riktat och förstärkt de gamla takstolarna och ska nu sätta takfotsbrädan innan jag börjar med råspont. Har väldigt lite byggerfarenhet men är rätt händig av mig så löser det mesta med lite info och guidning från de som kan men det innebär också att jag kör fast på märkliga detaljer som kanske är en självklarhet för de mer erfarna. Har en duktig byggare som bistår med väldigt mycket kunskap men vill inte heller lasta honom med allt för mycket små detaljfrågor.
Det jag står inför nu är huruvida det spelar någon roll om det blir en glipa mellan takfotsbrädan och råsponten eller om jag ska kapa ovansidan på takfotsbrädan i takets vinkel så att där inte är någon glipa? Alla bilder jag hittar på nätet så monteras takfotsbrädan i 90 grader mot taket men vi vill efterlikna husets originalutförande så långt det går och då var takfotsbrädan monterad helt vertikalt.
En annan fråga är ju om man behöver måla eller olja takfotsbrädan innan man monterar den? Tänker att om jag målar den innan så kan jag även måla baksida (så klart med diffusionsöppen färg) så att den får lite extra skydd eller är det ett onödigt steg? Slipper ju gärna hålla på och måla nu mitt i själva byggandet egentligen.
Det jag står inför nu är huruvida det spelar någon roll om det blir en glipa mellan takfotsbrädan och råsponten eller om jag ska kapa ovansidan på takfotsbrädan i takets vinkel så att där inte är någon glipa? Alla bilder jag hittar på nätet så monteras takfotsbrädan i 90 grader mot taket men vi vill efterlikna husets originalutförande så långt det går och då var takfotsbrädan monterad helt vertikalt.
En annan fråga är ju om man behöver måla eller olja takfotsbrädan innan man monterar den? Tänker att om jag målar den innan så kan jag även måla baksida (så klart med diffusionsöppen färg) så att den får lite extra skydd eller är det ett onödigt steg? Slipper ju gärna hålla på och måla nu mitt i själva byggandet egentligen.
Tack för videon! Insåg kort efter mitt inlägg hur dum frågan egentligen var då denna lilla glipa endast skapas där brädan ligger mot takstolen. Där är ju öppet för luft att röra sig om båda sidorna från denna glipan. Så montering blir ju precis som i den länkade videon.F fredand44 skrev:
Rimligtvis borde man kunna montera rent virke och måla allting som blir utvändigt efteråt?
Absolut inte en dum fråga!
Här på byggahus hjälps vi åt, det fina med detta forum.
Men vore bra med svar från en riktig snickare. Videon är ju säkert inte från Sverige så det kanske görs annorlunda här?
Här på byggahus hjälps vi åt, det fina med detta forum.
Men vore bra med svar från en riktig snickare. Videon är ju säkert inte från Sverige så det kanske görs annorlunda här?
PS jag vill minnas att få jag byggde mitt garage lät jag den röda brädan gå några centimeter utanför den gröna, så den gröna var ordentligt under tak.
Men hoppas någon riktig snickare svarar hur man gör.
PS 2 ditt bygge ser väldigt fint och rejält ut tycker jag.
Men hoppas någon riktig snickare svarar hur man gör.
PS 2 ditt bygge ser väldigt fint och rejält ut tycker jag.
Tack för svar! Ja jag funderade också på om råsponten kanske skulle sticka ut lite över takfotsbrädan, tyckte jag hört det i någon svensk video om takbyte. När takfotsbrädan pekar in mot fasaden så räcker nog fotplåten som skydd där råsponten och takfotsbrädan möts men när man har den helt vertikalt som jag tänkt så blir den ju mer utsatt. Ska nog stämma av den punkten riktigt innan jag sätter första spontluckan.F fredand44 skrev:
Tack! Det har tagit sin lilla tid ska jag säga med det fantastiska sommarvädret vi haft i år hitintills.. (sarkasm). Förra helgen var en stor milstolpe när jag växlade av 4 takstolar till de två kupor som ska byggas.
Ska jag sätta takfotsbrädan och sista råspontsbrädan kant i kant menar du eller kan man ha att sista råspontbrådan går ut 1cm förbi takfotsbrädan? När jag kollar ritningar finns både och som alternativ nämligen men då är takfotsbrädan inte vertikal så som i mitt fall utan 90 grader mot råsponten.Rickard. skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vanlig elkontakt "hane" måste dras ur och sättas i !
El -
Var ska ångspärren sättas vid påbyggnad
Isolering -
Hur ska ”handfatsproppen” hopsättas och monteras?
Badrum -
Vittinge enkupiga takpannor, men vilken sort? Hur ska de sättas fast?
Byggnadsvård -
Packningen under handfat ska ersättas - hur är rören fastsätta?
Vatten & Avlopp