Hur ska man vid behov täta ett träfönster? Ska man mellan ett fönsters träkarm och bleck (och kanske även på andra platser) som tätning ha 1/ latex täckt med fönsterfärgen, ELLER 2/ först fönsterfärgen och sedan färgad silikon (utan färg över), ELLER 3/ kanske på något annat sätt?

Redigerat:
T
Jag tror att du får beskriva lite mer detaljer kring fönstret och var på det du vill täta - och mot vad du ska täta. Bilder är också bra för förståelse.

Det jag funderar över är var ditt bleck sitter och var du vill ha någon form av tätmassa? När jag bara såg rubriken så tänkte jag att det var mellan karm och båge eller kanske mellan ytter- och innerbåge i ett kopplat fönster men när jag läste trådstarten så insåg jag att det var något annat och att kanske ett klargörande behövs.

T Testarn skrev:
Jag tror att du får beskriva lite mer detaljer kring fönstret och var på det du vill täta - och mot vad du ska täta. Bilder är också bra för förståelse.

Det jag funderar över är var ditt bleck sitter och var du vill ha någon form av tätmassa? När jag bara såg rubriken så tänkte jag att det var mellan karm och båge eller kanske mellan ytter- och innerbåge i ett kopplat fönster men när jag läste trådstarten så insåg jag att det var något annat och att kanske ett klargörande behövs.
Jag menar i ett äldre tvåglasfönster, mellan springan(?) i ”yttre” träkarmen nedom själva glasfönstret och över metallblecket i denna karm. Se även bilden. Latex eller silikon eller något annat?

• Äldre tvåglasfönster med spricka mellan träkarm och metallbleck markerad med rött. Fråga om tätning med latex eller silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkitt eller latex om du nödvändigtvis måste täta under det rödmarkerade.

Vanligt underhåll av fönstret verkar mycket angelägnare, skrapa och halvolja nu i dag så kan du kitta och färdigmåla i helgen.

Nån övermålningsbar mjukfog tex Tec7.

T
OK, jag förstår. Jag skulle bara olja och måla när du ändå målar om och oljar fönstret. Om det ska spacklas igen så skulle jag köra linoljespackel/kitt efter oljning och grundfärg och sen måla över med samma färg som resten av fönstret. (som om jag hade gjort det skulle vara linoljefärg)

Jag skulle inte använda silikon, som inte går att måla på, och vara tveksam till latexfog. Den har en tendens att släppa och då bli en "tratt" för vattnet ner i springan.

• Gilla
perandwin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.