Vi håller på att sätta upp en vägg i vardagsrummet för att skapa ett ytterligare sovrum. Hjälp har vi fått av svärfar, men han har blivit dålig och vi behöver slutföra arbetet själva.
Jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget när det gäller hantverk, men har ändå lite ”basic” kunskap som jag googlat mig fram till.
Med det sagt och de förutsättningarna, så kommer frågan: svärfar hjälpte och att spackla första omgången, men gjorde ingenting i hörnen. På två av ställena är det lite mer avstånd mellan gips och anslutande vägg. En granne föreslog att sätta skarvremsa/spackelpapp (vad det nu faktiskt heter i hörnen och spackla över, men svärfar tänkte bara foga i hörnen (och mellan gips och tak då vi inte ska ha taklister). Dessutom var ena sidan av väggen tvungen att hamna väldigt nära en lampknapp samt dörrkarm till annat rum vilket gör det svårt att sätta skarvremsa och kanske därför han bara tänkte foga?
Vad har ni för erfarenhet? Hur bör jag tänka? Vill att det ska bli så bra som möjligt direkt då jag vet att grundarbetet är så extremt viktigt.
Jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget när det gäller hantverk, men har ändå lite ”basic” kunskap som jag googlat mig fram till.
Med det sagt och de förutsättningarna, så kommer frågan: svärfar hjälpte och att spackla första omgången, men gjorde ingenting i hörnen. På två av ställena är det lite mer avstånd mellan gips och anslutande vägg. En granne föreslog att sätta skarvremsa/spackelpapp (vad det nu faktiskt heter i hörnen och spackla över, men svärfar tänkte bara foga i hörnen (och mellan gips och tak då vi inte ska ha taklister). Dessutom var ena sidan av väggen tvungen att hamna väldigt nära en lampknapp samt dörrkarm till annat rum vilket gör det svårt att sätta skarvremsa och kanske därför han bara tänkte foga?
Vad har ni för erfarenhet? Hur bör jag tänka? Vill att det ska bli så bra som möjligt direkt då jag vet att grundarbetet är så extremt viktigt.
1. En granne sa att han hade fogat, men önskade att han hade lagt remsa då det går tåg några hundra meter bort och han tycker sig ha sett sprickor på senare år. Är remsorna bättre för det i så fall?Persson88 skrev:
2. Fogas det då när det spacklats i omgångar och efter sista slipningen? Innan grundfärgen ska på?
(Ursäkta mina kanske dumma frågor)
Jag är ganska rookie själv, men vi använde mjukfog i hörnen första gången vi spacklade rum och fick sprickor ganska omgående (inte överallt men på flera ställen). Andra gången använde vi remsa och spackel i alla hörn med mycket bättre resultat hittills.
Jag har hittills spacklat och använt pappersremsa i alla hörn och hittills har inget spruckit. Kanske fungerar med mjukfog med men jag hade inte chansat. Det är ju inte särskilt kul att göra om.
Klicka här för att svara