306 läst ·
2 svar
306 läst
2 svar
Hur ska man tänka när det kommer till tak
Jag och min fru håller på att leta efter hus och tyvärr så har dom flesta objekten vi tittat på haft tak som passerat sin tekniska livslängd. Hur ska man se på den saken? Om man lyfter på takpannorna och pappen ser hel ut och det inte finns några tecken på fukt på insidan av taket, kan man då köra ett tag till så man hinner landa i sitt köp eller är det en stor risk?
Flera av mina bekanta tycker att den tekniska livslängden är lite som ett bäst före datum, att man får ha lite extrakoll, se till att pannorna är rena och eventuellt måla dom vid behov. Jag tycker visserligen att det finns en risk med det tankesättet, men det är lite snällare mot plånboken.
Idag så gjorde vi en andra titt på ett hus där vi såg att flera brädor var svarta på insidan av taket, det fick mig att backa helt då jag ansåg att taket fått en fuktskada. Men jag fick till svar att det inte är någon större fara utan man kan reparera den skadade pappen eller byta ut takpannorna som är trasiga.
Vad har ni för åsikt om detta? Kan vara kul att få en ide om vad andra tycker och tänker.
Flera av mina bekanta tycker att den tekniska livslängden är lite som ett bäst före datum, att man får ha lite extrakoll, se till att pannorna är rena och eventuellt måla dom vid behov. Jag tycker visserligen att det finns en risk med det tankesättet, men det är lite snällare mot plånboken.
Idag så gjorde vi en andra titt på ett hus där vi såg att flera brädor var svarta på insidan av taket, det fick mig att backa helt då jag ansåg att taket fått en fuktskada. Men jag fick till svar att det inte är någon större fara utan man kan reparera den skadade pappen eller byta ut takpannorna som är trasiga.
Vad har ni för åsikt om detta? Kan vara kul att få en ide om vad andra tycker och tänker.
Den tekniska livslängden är försäkringbolagens tillsammans med byggindustrins tänkta livslängd men att det mesta på ett hus inklusive tak kan hålla i 100 år är det inte många besiktningsmän som vågar intyga.B BurbaN skrev:Jag och min fru håller på att leta efter hus och tyvärr så har dom flesta objekten vi tittat på haft tak som passerat sin tekniska livslängd. Hur ska man se på den saken? Om man lyfter på takpannorna och pappen ser hel ut och det inte finns några tecken på fukt på insidan av taket, kan man då köra ett tag till så man hinner landa i sitt köp eller är det en stor risk?
Ser det bra ut så är det bra.
Regnar det in eller vinden är full med möggel så är det mindre bra.
Är väl mest framtaget för försäkringsbolagen, så dom ska tjäna mer pengar på åldersavdrag (när något väl händer)B BurbaN skrev:
Livslängden på betongpannor före ca 1985 är normalt 70-110 år, tegel 100-tals år.
Sedan kan självklart läge & utsatthet förkorta livslängden, framförallt om man inte håller kraftig påväxt borta.
Solen kan påverka livslängden på takpappen under däremot, men en panna som ligger "rätt" dvs 5 cm över takpappen (på 2 varv läkt) skapar normalt ingen större värmeökning på takpappen.
37 & 45 graders-taken har bäst förutsättningar att hålla sig "friska" länge & frostsprängningar pga mossa är största "boven".
Ser & känns pannorna bra så kan du lyfta ett par stycket på olika platser & titta & känna på pappen.
En frisk takpapp ska inte vara spröd eller spricka om du försöker vika den lite på nåt ställe.
Och nån svart planka på ett lokalt ställe skulle iaf inte få mig att backa om jag förövrigt gillade huset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag tänka när jag borrar i vägg där det finns elkablar?
El -
Hur bör vi tänka kring golv när vi lagt värmeslingor och det är låg takhöjd?
Golv -
Vad bör jag tänka på och hur när jag göra för att läggs klickgolv I detta kök
Kök -
Finns det något särskilt man bör tänka på när man gräver invid icke dränerad husgrund?
Grund & Markarbeten -
Skilsmässa - vad tänka på när man väntar med bodelning för att få upp husvärdet?
Juridik