Två betalningsanmärkningar på så kort tid och dessutom på skatt är allvarligt. Med den historiken har byggföretaget exempelvis förstört sina möjligheter att få lån eller checkkredit sin bank, något som kanske är nödvändigt för att klara sina åtaganden.

Jag skulle antingen byta byggare alternativt kräva en bankgaranti. En bankgaranti kan vara en sk fullgörandegaranti dvs om byggfirman i det här fallet inte skulle kunna fullfölja bygget (exempelvis pga konkurs) så får ni ut pengar på garantin som då ska räcka för att engagera en annan byggfirma. I den här situationen ska man naturligtvis inte heller betala några förskott, åtminstone utan att få en annan bankgaranti, en sk förskottsgaranti. En ev bankgaranti ställs då ut av byggfirmans bank med dig som förmånstagare. Normalt sett får då byggfirman ställa någon form av säkerhet till banken för dess åtagande, något som de kanske inte kan och i så fall faller det upplägget...

Varför jag kanske låter försiktig eller t o m negativ är att det är statistiskt bevisat att det är OÄNDLIGT mycket större risk att ett företag som ådragit sig två betalningsanmärkningar går i konkurs jämfört med de som inte har några. Detta oavsett hur sjyssta eller skickliga de är som hantverkare. Dessutom är det mycket vanligare att nystartade företag, och det får man nog betrakta år 2006 som, går i KK.
Mitt råd är att gå till din bank och diskutera saken med dem. De kan också ta fram en kreditupplysning på företaget i fråga och hjälpa dig att tyda den.

Nirre

galaxenspresident skrev:
Hade jag inta haft något avtal påskrivet ännu med firman skulle jag sett mig om efter en annan.

Hade det varit en enskild firma hade det varit mindre risk för då är det svårare att göra konkurs sägs det.
De kan mycket väl ha funnits i 10 år även om de startade AB först 2006. Fråga rätt ut, det är det bästa.

Mvh

www.impeo.com

Jodå, det lutar väl åt att vi måste göra det.

Hur tar ni reda på alla info/fakta om företagen? Vad dom har för skulder osv? Jag ska antagligen anlita en firma för husrenovering.
Skulle vara intressant att veta hur jag gör för att kolla upp företaget innan jag skriver på nåt avtal.
Så kom med tips. (Gärna länkar till sidor som jag kan använda)

Nyman-81 skrev:
Hur tar ni reda på alla info/fakta om företagen? Vad dom har för skulder osv? Jag ska antagligen anlita en firma för husrenovering.
Skulle vara intressant att veta hur jag gör för att kolla upp företaget innan jag skriver på nåt avtal.
Så kom med tips. (Gärna länkar till sidor som jag kan använda)
Har du organisationsnummret på företaget ringer du till Skattemyndigheten. Där får du svar om företaget har skulder, F-skatt mm.

Finansierar du det hela med hjälp av banken så hjälper de dig gärna med en UC på företaget.

Nu har vi pratat med referenserna och de var MKT nöjda med arbetet. En hade till och med satt in "dagens ros" i den lokala tidningen för att de var så nöjda... Hej och hå. Har även fått veta att företaget fick anmärkningarna tack vara ökade kostnader i samband med AB-övergången. Fast anmärkningarna är registrerade över ett år senare...

Ett litet innlägg bara ...har du /om köpt ett färdigt hus från en viss leverantör.....vad säger dom isåfall?

om man kollar företag med många anmärkningar kommer man att se väldigt många kommuner och stora byggföretag t.ex. skanska osv. Är det statistiskt bevisat att dessa går i kk. hmmm.
Företag som dessa har satt i system att betala underleverantörer sent (mycket ränteinkomster genom detta).
Underleverantörerna kan då ej tex. betala moms och skatt då momsen skall betalas 1 månad i förväg på ett AB.
Om det finns 2 st förfallna betalningar hos skattemyndigheten går den äldsta automatiskt till kronofogden utan att man blir förvarnad.
Är man en liten firma och ej har hunnit få till en stor buffert är det väldigt lätt att hamna i denna sits.
Normalt för en byggfirma är även att några anmärkningar ej stoppar dem hos leverantörer och banker då detta är ett välkänt fenomen i branschen.
Ta och gå på magkänslan och anlita den som gör ett bra jobb ( genom referenser).

För att förklara mig så kan jag säga att jag har en enskild firma men i fordonsbranschen ( men känner många småskuttar).

En liten uppdatering: Byggaren har gått med på att fixa en bankgaranti, så nu är vi happy campers.

Argh, nu är bankgarantin plötsligt off the table, trots att vi hade kommit överens! Byggaren påstår att hans bank säger att man inte kan utfärda bankgarantier till företag (?!).

Så, någon som vet hur det EGENTLIGEN ligger till? Har kontaktat vår KA ("ring husförsäljaren och säg till dem att ordna fram en ny entreprenör") och vår bankkontakt, som ska höra med sina kolleger och kontakter samt kontakta husförsäljaren. Vi väntar otåligt på information samtidigt som datumet för husleveransen kryper allt närmare ...

Man kanske inte kan till ett företag med 2 anmärkningar hos fogden?

Det har visat sig att just den här banken inte visar några bankgarantier öht. Det som erbjuds nu är ev. en färdigställandeförsäkring, som vi får betala isf. Skyddet verkar klent för pengarna så vi är väl inte så sugna på det.

Detta tillsammans med allt annat krångel (läs gärna mina andra trådar) gör att vi inte känner oss särskilt sugna på den här entreprenören längre. Men det är ett jättearbete att hitta nya hantverkare, särskilt på den korta tid vi har på oss. Nån som vet om det går att skjuta upp en husleverans?

Ett gott tips är att lyssna lite på magkänslan, och var samtidigt inte rädd för att konfrontera den tilltänkta firman med era funderingar.

Ja, vi vet sanneligen inte vad vi ska göra här. Det finns så mkt annat småkrångel oxå, som att de ska stå för delar av byggfelsförsäkringen, men vi tänker som så att det lägger de säkert på på slutfakturan på nåt sätt ändå. Och att de ska ha ett arvode för samordningen som enligt kommungubben och vår KA är ungefär 3 gånger så stort som standard. Det känns oxå surt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.