Klippt från dagens tidning
Det ena efter det andra sättet att blåsa folk på och detta med hjälp av BankID, hur kan dom veta vilken bank kontot finns i
BankID borde inte vara för annat än just banktjänster ,som bankdosan var tidigare, nu används BankID åt höger och vänster för inloggning
Tänk om det åtminstone skulle ha olika BankID koder för bank oc annat
1 582 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Hur ska man freda sina slantar
Sida 1 av 2
-
-
9 feb 12:59 #2
Och givetvis är dom mer sofistikerade än att en person sitter och klickar på "logga in" och anger personnumret i 10 webläsare. Någon form av programvara som simulerar webläsare används dels för att det ska vara enkelt att ratta 10 olika banker och dels för att det ska gå fort att scanna igenom alla konton och föra över pengar automatiskt. -
Allvetare · Västra götaland · 7 183 inlägg 9 feb 13:03
Dan_Johansson
Allvetare- Västra götaland
- Medlem sep 2011
- 7 183 inlägg
- 9 984 gillningar
- 947 bilder och filmer
9 feb 13:03 #3Jag har Handelsbanken, och där är QR-kod ett måste när man loggar in med mobilt BankID...
- Laddar…
-
9 feb 13:05 #4
Jag förstår inte riktigt hur folk till höger och vänster går på detta. När man ska logga in till telefonförsäljaren så står det väl företagets namn längst upp, står det Handelsbanken eller Swedbank när man ska logga in till "telefonbolaget" är det väl bara att lägga på?
Sen förstår jag inte varför inte alla banker har en extra säkerhetsinloggning för att kunna flytta pengar till okända konton? Swedbank har, men inte många andra...- Laddar…
-
9 feb 13:06 #5Redigerat 9 feb 13:12
- Laddar…
-
9 feb 13:10 #6
- Laddar…
-
Renoverare · Uppsala · 1 070 inlägg 9 feb 13:189 feb 13:18 #7
Samma trick använder sig ju telefonförsäljare och "rådgivare" av när de ringer och ska ge dig ett "erbjudande". Då frågar de alltid "vilken operatör har du idag?", "vem levererar din el?" eller vad de nu vill veta. Folk måste börja förstå att man aldrig ska lämna ut den här sortens uppgifter till kreti och pleti som ringer och snokar. Nu har jag slutat svara på okända nummer, men jag körde tidigare alltid den aggressivt anklagande approachen. "Varför vill du veta det?" "Kartlägger ni mig?" "Vem tänker ni sälja informationen till?" Alltid roligt att uppleva hur de vanligtvis så snacksaliga telefonförsäljarna blev helt ställda.- Laddar…
-
Allvetare · Västra götaland · 7 183 inlägg 9 feb 13:32
Dan_Johansson
Allvetare- Västra götaland
- Medlem sep 2011
- 7 183 inlägg
- 9 984 gillningar
- 947 bilder och filmer
9 feb 13:32 #8- Laddar…
-
9 feb 13:34 #9
Sen ska du inte glömma att de ofta riktar in sig på äldre som kanske inte är lika skarptänkta som de var när de var yngre. Tänk 85-åring med begynnande demens, tyvärr ses dessa som lovliga byten av dessa vidriga typer som sysslar med denna verksamhet.- Laddar…
-
9 feb 13:36 #10
-
9 feb 13:39 #11
om man har äldre släktningar som är i farozonen så kanske man skall fundera på att plocka bort deras telefonnummer från eniro, hitta ,merinfo och liknande sidor
- Laddar…
-
-
-
Renoverare · Uppsala · 1 070 inlägg 9 feb 15:309 feb 15:30 #14
-
9 feb 20:08 #15
Lite skillnad på om de lurar på en ett dåligt abbonemang eller om de tömmer kontot