Hej!

Kommer att få hit en elektriker som ska installera en PAX-fläkt.

I ovankant på bilden ser ni en VP-slang som just nu är lite åtsidanböjd, men som innehåller två FK för matning av fläkten.

Det kommer att bli ett litet spel mellan fläkten och hålet för VP-slangen.

Jag antar att elektrikern då måste borra hålet för VP-slangen till höger eller vänster om ventilhålet istället för rakt ovanför samt sätta en liten dosa och gå in på sidan om PAX-fläkten.

Jag hade hoppats att man bara kunde gå in rakt ovanifrån men jag antar att det är omöjligt nu då jag råkat få ett spel på 2-3cm. Tycker det är snyggare med så lite dosor på väggen som möjligt.

Enda alternativet är kanske annars att be honom byta FK till EKK?

Hur tror ni en elektriker vill göra?

Mvh
Fredrik

• DSC01345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade borrat mig ner mitt över, jämnat röret med taket, satt på ett avskal och tätat hålet.

Förtydligande:

Avskal = skalet från en snutt EKK, som man trär över FK-ledarna.

Tjenis!

Tackar för svaret!

Måste bara fråga om det är helt okej att göra enligt regelboken?

Låter ju annars som en toppen lösning, jag slipper dosa på väggen som kan se lite fult ut.
Kanske ska jag be elektriken även dra en clips över avskalet.

Mvh
Fredrik

Är det ingen längre sträcka skulle jag skala upp en EXK - om det öht behövs skalas upp

Hej!

Ja det var ju smart, och bara trä över som en strumpa!

Det måste ju vara ok enligt regelboken.

Har någon några invändningar får ni gärna hojta till!

Mvh
Fredrik

Vad jag vet så kör dom flesta elektriker inklusive jag själv med kabelavskal. Men jag har hört talas om att en besiktningsman på något bygge inte godkänt det, eftersom att man har tillverkat en egen kabel som inte har något godkännande.

Nä Fredrik, görs så du. :)

Hur ska kopplar en elektriker in denna PAX fläkt?

Om du tar dit en elektriker så får du se..

Sent from my PC med tangentbord

sa3afc skrev:
Vad jag vet så kör dom flesta elektriker inklusive jag själv med kabelavskal. Men jag har hört talas om att en besiktningsman på något bygge inte godkänt det, eftersom att man har tillverkat en egen kabel som inte har något godkännande.
Det har jag också hört talas om, här på forumet till och med. Jag tror att någon/några andra elektriker hänvisade till att det är "god svensk praxis" eller nåt sånt.

Hej Raveper!

Jag vill bara veta vad det finns för allternativ så jag kan be elektrikern rätta till mitt misstag på bästa sätt. (Jag har ju lyckats få ett för stort spel för att fläkten ska kunna sitta dikt ann mot kabel kanalen)

En dosa samt ingång från någon sida på pax-fläkten tycker jag ser lite fult ut.

Men sk kabelaavskal vore ju förmodligen det bästa för att fixa till detta på minsta utanpåliggande montage.

Tack för svaren.
/Fredrik

Jag skulle nog fällt in röret i väggen, även om det är jobbigare i det här läget. Man kan ju förbereda det innan elektrikern kommer.

Är det värt besväret för 15 cm synlig kabel. Vem fan bryr sig.

Mikael_L
Jag är inte elektriker (bara utbildningen klar) men jag tänker också:
Kabelavskal! :)

Redigerat:
Jaså har du gjort utbildningen klar Mikael? Grattis :)

Och ursäkta OT

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.