Jag har ett enplanshus på ~170 kvm byggt -66 med källare under hela. Det är uppvärmt med bergvärme och radiatorer och på övervåningen verkar alla radiatorer bytta när bergvärmen installerades (var tidigare oljepanna) medan de i källaren ser ut att vara original. Alla element i hela huset är kopplade till samma krets förutom golvvärmen i badrummet som är på en egen.

När vi ställer in så att vi får en bra temperatur på övervåningen blir källaren bara ca 15-16 grader på vintern och 18-19 grader på sommaren. Jag skulle helst vilja värma upp hela källaren lite till då vi använder den en del som tvättstuga, verkstad osv. men främst är det rummet uppe till vänster i den bifogade bilden som jag vill värma upp eftersom det ska användas som hemmakontor.

Hur löser jag det bäst/billigast? Att bara byta radiator där skulle inte funka eftersom jag vill värma upp det även på sommaren när ingen värme behövs till resten av huset.

Här är alternativen jag har funderat på hittills:

1. Byta till större radiatorer i de rum vi vill ha varmare, men hur löser vi då uppvärmningen på sommaren?

2. Installera en luft-luft värmepump i allrummet som kompletterar radiatorerna

3. Installera en vedkamin vid murstocken (syns som en utbuktning i grått i högra delen av allrummet). VI har tillgång till gratis ved men det blir ändå en del jobb att elda och kanske inte så lätt att få till en bra och jämn temperatur året runt

• Planritning över en källare med rum som allrum, hall, tvättstuga, verkstad, garage, och flera förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Victorlskoog
  • Laddar…
Quizingen Quizingen skrev:
När vi ställer in så att vi får en bra temperatur på övervåningen blir källaren bara ca 15-16 grader på vintern och 18-19 grader på sommaren.
Hur ställer ni in systemet?
Är det bara på värmepumpen?

Ett vattenburet värmesystem måste injusteras på "rätt" sätt för att fungera optimalt.

Steg1,
Injustering av förinställningen på varje radiator så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det jämn temperatur mellan rummen.

Steg2,
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir "lagom" hög oberoende utetemperaturen.

Steg3,
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Tack för svaret! Det sitter inga termostater utan alla element är helt öppna. Det finns en innegivare för att sänka kurvan lite vid soliga dagar men annars går den helt efter utgivaren.

Förinställningen på varje radiator har jag ingen koll på eftersom systemet monterades av förra ägaren till huset men vi har inga problem med ojämn temperatur mellan rummen, bara mellan övervåning och källare. Jag vet inte hur man ändrar förinställning, men tror att det behövs mer än så eftersom elementen i källaren är väldigt små och tunna jämfört med dom nya på övervåningen?

Bästa alternativet är nog att byta de små radiatorerna till större samt justera in förinställningen/Kv-värdet.

På så sätt får du upp värmen i källaren på vintern, troligen blir det också lite varmare på sommaren.

Demmpa Demmpa skrev:
Bästa alternativet är nog att byta de små radiatorerna till större samt justera in förinställningen/Kv-värdet.

På så sätt får du upp värmen i källaren på vintern, troligen blir det också lite varmare på sommaren.
Det är så jag helst vill göra också och utnyttja bergvärmepumpen jag redan har, är bara osäker på hur det skulle lösa sommaren? Vill ju inte värma upp övervåningen i onödan när värmen bara behövs i källaren

Vi har enplan med källare, värmen från fjv-centralen är typ avstängd från maj till september, vi har varmare i källaren från senvår/försommaren till mitten på hösten än under vintern.
Vi har framledningsgivare, utegivare och innegivare som arbetar ihop för att optimera så låg framledningstemperatur som möjligt. Rumsgivaren sitter i källaren, ur vår synvinkel ganska bra ställe (temperaturmässigt), det tog ett tag att hitta optimala platsen.
Innegivaren har ganska stor påverkan på framledningstemperaturen.
Ja, vi har termostater på alla radiatorer, injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Temperaturgraf för förrådet från förra året, visar variationer från 18°C till 23°C under året, med högsta temperaturer på sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna graf är från källarförrådet som vi har dörren stängd till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.