Paddannn
Har letat och läst nu i flera dagar men har sådan beslutsångest.
De flesta trådar rinner ut i fyndtips eller att man ska köpa en Bosch GCM 8 SDE istället.

Jag ska bygga 3 altaner á 35m2 och bygga ett staket på 120m.
Det kommer antagligen aldrig användas till finsnickeri.
Eventuellt behövs den till att bygga klart insidan på ett garage i framtiden.

Alla lovprisar Bosch men säger att Metabo är väldigt prisvärda.
Metabo kanske, för att jag förmodligen aldrig beöver såga i detaljnivå
Behöver jag isf 254mm? Den sägs vara väldigt vinglig, men jag ska ju som sagt bara såga stora bitar och inte jättenoga 45°.
Så hade kanske varit nice att kunna såga upp 95x95 utan att vrida styckena..

Dewalt för att jag bara ska "bygga" med sågen?
Dewalt verkar vara favorit men samtidigt så är den usel i andras ögon.

GCM 8 SJL +GTA 2600 -- 5.690:-
DWS774 +DE7033 -- 4.000:-
KGSV 216 M +KSU 251 -- 4.861:-
KGS 254 +KSU 251 -- 5.200:-
eller
begagnad DW777-QS +DE7033 -- 3.600:-

A
Köp precis vad som helst.

Altaner kommer röra sig så oavsett hur fint och noga du sågar så kommer det bli springor mellan delarna inom några veckor.

Staket är inte heller något under av passform, bara det sitter ihop och ser någorlunda rakt och jämnt ut på några meters håll så är det bra.

• Haha
  • Gilla
mxjolle och 2 till
  • Laddar…
Paddannn
mnils skrev:
Köp precis vad som helst.

Altaner kommer röra sig så oavsett hur fint och noga du sågar så kommer det bli springor mellan delarna inom några veckor.

Staket är inte heller något under av passform, bara det sitter ihop och ser någorlunda rakt och jämnt ut på några meters håll så är det bra.
Så du menar att jag kan ta i princip Biltemas utan att vara orolig för att ångra mig?

• Gilla
Pierre F och 1 till
  • Laddar…
Instämmer i att allt duger till några hobbyprojekt. Jag har Metabo KGSV 216 M +KSU 251 och den är klart bättre än vad jag hade behövt.

• Gilla
Paddannn
  • Laddar…
Det är kul att jobba med bra verktyg och det kan vara otroligt frustrerande att jobba med billigt skräp även om detta duger till att bygga staket och altaner. Det är upp till dig hur du vill spendera din tid.

• Gilla
  • Älska
mxjolle och 3 till
  • Laddar…
Paddannn
E Eld skrev:
Det är kul att jobba med bra verktyg och det kan vara otroligt frustrerande att jobba med billigt skräp även om detta duger till att bygga staket och altaner. Det är upp till dig hur du vill spendera din tid.
Så alla av dessa sågar klassas som billigt skräp?
Men det duger till altanbygge.

Vad skulle försvara ett byte upp i klass och pris då?

A
Paddannn Paddannn skrev:
Så du menar att jag kan ta i princip Biltemas utan att vara orolig för att ångra mig?
Skall du inte göra mer än de saker du räknat upp så lär nog till och med en Biltema såg lyckas kapa bräderna. Eller varför inte hyra en såg på ex Hygglo om du bara behöver en någon enstaka gång?

Jag har en Ryobi såg för 2k och stativ för 1k, de börjar bli rejält slitna efter snart 10 års renoveringar men så länge den sågar rakt så ser jag ingen större anledning att byta upp mig. Klingan får man byta när den blir slö eller saknar tänder men det gäller ju alla sågar. Visst hade det varit roligt med en 12" Blå Bosch som kan kan sidvinkla åt båda hållen men det är en funktion jag bara använt någon enstaka gång.

Vad som däremot är ovärderligt är ett löst rullstöd så att man kan såga av en liten bit ytterst på långa plankor utan att de vill ramla av sågen.

A
Paddannn Paddannn skrev:
De flesta trådar rinner ut i fyndtips eller att man ska köpa en Bosch GCM 8 SDE istället.

Behöver jag isf 254mm? Den sägs vara väldigt vinglig, men jag ska ju som sagt bara såga stora bitar och inte jättenoga 45°.

eller
Dewalt alla dagar u veckan, du kan köpa begagnat vi har vissa sågar sedan begynnelsen så dom håller..

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
För dina projekt du skriver:
Vilken såg som helst duger, meec/biltema/mellanpris eller dyrt. Din plånbok bestämmer.
Jag hade satsat på skils såg med stativ på rea på Bauhaus nu, skil verkar ha satsat helt rätt på sina sågar senaste åren.

För regelbundet bruk på yrkesnivå:
Proffssåg (dewalt, Makita, Milwaukee etc)

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Paddannn
Rejäl skrev:
Dewalt alla dagar u veckan, du kan köpa begagnat vi har vissa sågar sedan begynnelsen så dom håller..
Kanon!
Tack för det, då har Dewalt flest röster 😊

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
T
Att man blir 100% nöjd med sitt första sågköp finns nog inte, men med en märkessåg är man närmare målet i alla fall.

Jag köpte typ en sån här https://www.blocket.se/annons/skane/kap_och_gersag_sagbord/1205236743
Sågar helt ok men allt blir så pyssligt, inställningar tar tid

Men idag har jag en större variant av den här https://www.blocket.se/annons/skane/dewalt_kap_o_gersag_dw717xps_qs_med_sagbord/1205128470
Fäll upp, sikta och kör.

Av de annonser som ligger ute på blocket just nu skulle jag förorda dewalten alla gånger, men annars är märket inte så viktigt, alla "de stora" gör bra grejjer.

Når vi byggde om stallet behövde vi en lite större gersåg eftersom vi skulle kapa upp tre lastbilslass virke. Vi valde en ganska stor Scheppach från Jula (ja,jag vet....)
Bullring och bråkig, men oj vad den presterade. Vi var nog lite tveksamma i början, med efter att vi (av misstag) lyckades klyva en fyrtumspik på längden älskade vi den jakeln!
Lägg om möjligt energi på att bygga en rejäl sågstation med inbyggda måttband där Du kan såga upp en fyrameters planka utan att hålla i den.
Vi hade en 4,5-meters 190x45 till vänster och en 2-meters åt höger- Det höll för alla våra sågningar
Maskinen var i mitt tycke perfekt för stallbygge, men jag skulle aldrig försöka använda det till att bygga tavelramar eller schackbrädor

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Paddannn Paddannn skrev:

eller
Jag har BOSCH PROFESSIONAL GCM 8 SJL 1600W och är toknöjd! Men med tanke på vad du ska såga för något så kanske du kommer långt med en bra cirkelsåg?

Dewalt DWS774 har en barnsjukdom, det sitter bussningar av plast, typ som ett vp-rör. Dom lossnar efter en tid och sågen glappar flera mm. Vi fick sluta sälja den pga. det. Dock så säljer vi bara till proffs och inga privatpersoner. Kanske duger bra till en hemma snickare. Man får plocka isär och limma fast bussningarna. Kanske tom. Dewalt har börjat göra det i fabrik nu med.
Men kan vara värt att tänka på. Själv skulle jag lägga pengarna på den begagnade dewalten om den ser fin ut.

Ritning av Dewalt DWS774 såg med fokus på delar numrerade 53 och 54, markerade med två röda pilar, som pekar mot bussningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Dewalt DWS774 kap- och gersåg med röda pilar som pekar på de plastbussningar som sitter på sågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Vill slå ett slag för Bosch GCM 350-254 som jag har! Lite större klinga, går att luta åt båda håll osv. Parat med GTA 3800 så klarar man det mesta med den!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.