Hej!

Jag har precis flyttat från att bo i hyresrätt hela mitt liv vuxna till ett kedjehus med en liten trädgård. Trädgården var tyvärr inte bästa skick så har spenderat massa tid med att gräva bort buskar, tagit bort murgröna (usch) och målat staket. Trädgården består i dagsläget av jord och marksten, som jag planerar att ta bort för att sedan lägga gräsmatta senare. Under markstenarna är det sand.

Längs ett staket planerar jag att ha ca 2,4m odlingslådor och sedan plats för bord med pizzaugn och senare även en grill (se bild nedan)

Trädgård med trädäck, marksten, brunmålat trästaket, och plan markyta för framtida odlingslådor, grill och pizzaugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Min ursprungsplan att ta bort all marksten, men insåg att det är nog smart att ha marksten där jag ska ha odlingslådor/grill (jag har ju redan dem...) och tänkte som följande: Gräv undan jorden, ersätta med sanden som ligger under övriga stenplattorna och sedan bara lägga stenplattorna på. Kan detta vara en enkel lösning? Belastningen på dessa stenar kommer vara konstant, jag ska varken gå på dem eller ha fordon på dem..

Tack för svar!

T
Jag tänker att det är bättre att ha odlingslådorna direkt på jorden, annars kommer jorden i lådorna att vara mycket känsligare för uttorkning men att flytta stenarna du har och lägga dem mellan/runt lådorna är en bra ié och även där du vill ha grillen.

Förmodligen funkar det att använda sanden de ligger på idag men du kan eventuellt behöva komplettera med lite mer stenmjöl som sista lager på den,

T Testarn skrev:
Jag tänker att det är bättre att ha odlingslådorna direkt på jorden, annars kommer jorden i lådorna att vara mycket känsligare för uttorkning men att flytta stenarna du har och lägga dem mellan/runt lådorna är en bra ié och även där du vill ha grillen.

Förmodligen funkar det att använda sanden de ligger på idag men du kan eventuellt behöva komplettera med lite mer stenmjöl som sista lager på den,
Tack för svar! Tror jag struntar i markstenarna, har jag bestämt mig för :)

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.