Hej!

Jag håller på och bygga nytt trädäck och behöver lite konsultation vad gäller stödreglar mellan reglarna.

Trädäcket är ca 4,5 meter djupt. Ska jag
Lägga två rader med stödreglar eller räcker det med en rad i mitten? Se bilder nedan för illustration.

• Träram för nytt trädäck under byggnation framför ett hus, med reglar som visas och en röd linje markerad i mitten av konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram för ett trädäck under konstruktion vid sidan av ett hus. Två röda linjer markerar möjliga placeringar för stödreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Kan du visa en bild på hur det ser ut ”uppifrån”? Dvs hur det är med stöd för varje regel. Eller har varje regel tre stöd (inre bärlina i vägg, stödben, yttre bärlina)?

Undrar du om du behöver kortla?
Jag tror inte att det behövs men om du har gott om avkap efter att ha byggt bjälklaget kan du gott sätta kortlingar om du vill det.

K kniv skrev:
Kan du visa en bild på hur det ser ut ”uppifrån”? Dvs hur det är med stöd för varje regel. Eller har varje regel tre stöd (inre bärlina i vägg, stödben, yttre bärlina)?
Hej!

Varje regel har följande stöd:
- Inre bärlina
- Stödben (två stycken)
- Yttre bärlina

Så, totalt fyra stödpunkter per regel. Du skymtar de två stödbenen mellan de yttre och inre bärlinorna.

F fribygg skrev:
Undrar du om du behöver kortla?
Jag tror inte att det behövs men om du har gott om avkap efter att ha byggt bjälklaget kan du gott sätta kortlingar om du vill det.
Ja, det var ordet jag var ute efter. :)

Då kanske det räcker med en rad i mitten med kortlingar? Tror jag har material till det. Tänker att trallen "stabiliserar upp" det hela sen när den kommer på...

K
Trallen kommer definitivt att styva upp det, och kortlingar hjälper föga mot belastning utan mer för vridstyvet och stabilitet i konstruktionen. Sätt en rad i mitten så blir det kanon, du verkar ju ha gjort det föredömligt hittills.

N Nifa skrev:
Hej!

Jag håller på och bygga nytt trädäck och behöver lite konsultation vad gäller stödreglar mellan reglarna.

Trädäcket är ca 4,5 meter djupt. Ska jag
Lägga två rader med stödreglar eller räcker det med en rad i mitten? Se bilder nedan för illustration.
En rad räcker, dom behöver inte vara i linje utan kan vara förskjutna växelvis så att du når att skruva rakt i ändträt för varje kotling.
Glöm inte att planera för mitt/kant fris (om du inte vill skarva på reglarna...) nu när du gjort ett fint förarbete!!

• Gilla
Nifa
  • Laddar…
T
Skit i kortlingen. Trallen kommer se till att det blir bra ändå! Trallen ger nära på samma effekt.

• Gilla
Nifa
  • Laddar…
Yes, jag ska ha två fris var femte meter så de är utmarkerade :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.