Hej jag är mitt uppe i att riva ned Tretex på väggarna för att sätta upp gips istället.
Jag har dock kommit till den svåra sidan nu.
Det är en Vägg med ett fönster, ett element (el) samt ett elskåp som är inbyggt i en "snygg" låda på väggen!
Detta behöver jag alltså fixa till! men hur ska jag göra? Jag vill byta väggskivan bakom centralen samt kanske också byta central när jag ändå håller på, tänker mig något liknande denna:
http://www.elonline.se/garo-elcentral-3-radig-39-platser-/122-0
Men elektrikern kan ju inte byta central innan jag har fixat bakom och slår jag av huvudströmen och river loss allt och fixar väggen bakom så får jag stå utan ström tills elektrikern kan komma och fixa..
Hur skulle ni göra för att det skulle gå smidigast?!
Jag har dock kommit till den svåra sidan nu.
Det är en Vägg med ett fönster, ett element (el) samt ett elskåp som är inbyggt i en "snygg" låda på väggen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta behöver jag alltså fixa till! men hur ska jag göra? Jag vill byta väggskivan bakom centralen samt kanske också byta central när jag ändå håller på, tänker mig något liknande denna:
http://www.elonline.se/garo-elcentral-3-radig-39-platser-/122-0
Men elektrikern kan ju inte byta central innan jag har fixat bakom och slår jag av huvudströmen och river loss allt och fixar väggen bakom så får jag stå utan ström tills elektrikern kan komma och fixa..
Hur skulle ni göra för att det skulle gå smidigast?!
Du har inte möjlighet att själv mäta ut skivan och förbereda så gott det går? Hos oss tog ett byte av elcentral ca 1 dag för 2 elektriker då fick dem även dra om en del. I sådana fall skulle du ju kunna ta in elektrikern(a) och dem river loss och när det är bortrivet så går du in emellan och monterar det du ska?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Ser jag rätt på bilden att centralskåpet är utanpåliggande, eller är centralen infälld i väggen, nej?
Andra frågan är om det kommer kablar inifrån väggen. Det ser ut att vara lite för få utgående utanpåliggande gruppledningar.
Det har betydelse ifall det skulle vara ett alternativ att helt enkel lossa centralen från väggen, med gamla väggskivan bakom, och vika ut hela paketet tillfälligt enligt degels förslag. Annars låter det som att det första förslaget borde vara genomförbart.
Andra frågan är om det kommer kablar inifrån väggen. Det ser ut att vara lite för få utgående utanpåliggande gruppledningar.
Det har betydelse ifall det skulle vara ett alternativ att helt enkel lossa centralen från väggen, med gamla väggskivan bakom, och vika ut hela paketet tillfälligt enligt degels förslag. Annars låter det som att det första förslaget borde vara genomförbart.
Jag har en snarlik installation och bytte centralen för några år sedan. Hade gärna bytt skivan bakom till något obrännbart, men det var inte möjligt.
Dock valde jag en ny central i stålplåt, tanken på elbrand där inne under taket tilltalade mej inte. Har även monterat en brandvarnare i utrymmet eftersom det är en mycket liten chans att man skulle upptäcka om det börjar ryka.
Dock valde jag en ny central i stålplåt, tanken på elbrand där inne under taket tilltalade mej inte. Har även monterat en brandvarnare i utrymmet eftersom det är en mycket liten chans att man skulle upptäcka om det börjar ryka.
Allt är utanpåliggande, huvudkabeln kommer in bakifrån i väggen. Det som jag tror mest på just nu är att göra klart väggen som går parallellt med denna vägg först och sen sätta upp den nya centralen på den väggen istället. Så att jag flyttat hela centralen istället för att ta bort och sätts dit på samma ställe.
Varför göra något över huvud taget? Centralen syns ju inte när skåpsluckan är stängd.
Om du byter till en ny central så kanske du kan sätta på en skiva som du sätter med en liten distans ovanför de befintliga elledningarna, så att de inte syns. Och sedan lämpliga hål i skivan där du tar ut trådarna.
Om du byter till en ny central så kanske du kan sätta på en skiva som du sätter med en liten distans ovanför de befintliga elledningarna, så att de inte syns. Och sedan lämpliga hål i skivan där du tar ut trådarna.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Håller med Pelpet, varför röra elcentralen.
Det blir inte bättre med en ny, utom att man kan få "automatsäkringar".
Men handen på hjärtat, hur många säkringar går det åt per år?
För att citera ett talesätt från en gammal snickare: Oroa inte det gamla
Det blir inte bättre med en ny, utom att man kan få "automatsäkringar".
Men handen på hjärtat, hur många säkringar går det åt per år?
För att citera ett talesätt från en gammal snickare: Oroa inte det gamla
Vill man ha automatsäkringar så finns det ju sådana här, som ersätter en porslingssäkring.
De brukar finnas på tradera till rimligare peng också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De brukar finnas på tradera till rimligare peng också.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
De där automatsäkringarna är skit, har varit på ett fåtal centralbränder under min yrkestid, och i kanske 4 av 6 fall har branden startat i en sån där skräpsäkring. Skiljer kanske mellan fabrikat, det vet jag inte. Vi använder aldrig såna där på firman.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Om väggen centralen sitter på inte ens syns så skulle jag inte brytt mig alls. För en elektriker som byter väggen själv är det ju genomförbart, men det blir otroligt dyrt att blanda in en elektriker i det där väggbytet. Men är det ojordat i huset så blir det lättare att motivera, jordas ska det ju ändå göras! 
Kan bli dyrt om huvudledningarna inte räcker till om man vill flytta centralen.
Tack, då avfärdar jag direkt alla tankar på att köpa sådana.SueCia skrev:
Fast det går ju utmärkt att jorda utan att byta central.SueCia skrev:Om väggen centralen sitter på inte ens syns så skulle jag inte brytt mig alls. För en elektriker som byter väggen själv är det ju genomförbart, men det blir otroligt dyrt att blanda in en elektriker i det där väggbytet. Men är det ojordat i huset så blir det lättare att motivera, jordas ska det ju ändå göras!![]()
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Beroende på vart de infällda rören kommer ut (kan vara precis bakom en Skena) så kan det vara omöjligt att tråda om utan att släppa på centralen, o har man ändå en elektriker hemma som ska lägga den tiden så vore det dumt att inte byta central, speciellt när den ser ut som TS central gör.pelpet skrev: