Har precis rivit upp bjälklaget i ett rum i vårt hus från 1923. rummet har 2-3" tjocka plankväggar med syll av ek. Syllen står sedan på större huggna naturstensblock där springorna tätats med cement av föregående ägare.
Vid sydsidan av rummet är ytterväggen 4 meter lång. Mitt på väggen sitter ett ca 160 cm brett fönsterparti. Under fönstret är syllen väldigt dålig. det går inte att sticka en kniv igenom den men ytan kanske 2-3 cm kan man skära bort med en kniv.
På sidorna av fönstret så är syllen visserligen ytligt mjuk med helt frisk annars (Mutterdragaren fick jobba hårt för att fästa en skruv in till kärnan vid test.) Ut mot knutarna Så är den purfärsk (hård som sten).
Det konstiga är att den 15 cm tjocka syllen inte står mot grunden i hela sin bredd utan endast de sista fem centrimetrarna ytterst utåt. Syllen är alltså i genomskärning formad som ett tjockt L.
_______
I SYLL I
I____ I
I__I
Man har gjort ofoget att putsa med cement upp utifrån mellan syll/stengrund för att täta mot drag och därmed troligtvis utsatt den känsliga syllen för extra fuktvandring. Detta har gjort att den del som ligger mot grunden visserligen fortfarande har bärighet men även den börjat mjukna.
Min första tanke var att göra en halvsulning inneifrån och ta ut några centimetrar av stocken och fälla in en ny ekregel. Då syllen bara är riktigt dålig under fönstret och denna del därmed troligtvis inte bär upp väggen i alla fall är min senaste tanke dock att bara ta ur och fälla in friskt virke precis här. Jag undrar dock om en urtagning av material kan försvaga syllen i sin helhet och det därmed är bättre att bara låta det dåliga virket vara? Den har ju ändå ingen bäring för väggen?
I alla fall är tanken att slå in kilar av ek med en syllpapp under mellan stengrund och syll för att försäkra att syllen står på mer än de 5 yttre centimetrarna av den friska delen vid sidorna om fönstret. Eller finns det någon anledning till att syllen bara står på de yttre 5 cm?.
Förtydligande av frågorna:
Finns det någon anledning alls att ta ur delar av stocken?
Finns det någon anledning till att syllen endast står på de yttersta 5 cm?