Jag håller på att uppdatera vattensystemet hemma, än så länge har jag monterat en luftblandare, som tar bort pruttlukten (svavelväte) i vattnet. Nästa steg är att koppla in en saltavhärdare för att rena vvs systemet och göra mjukt vatten.

Jag är inte röris per yrke men har koll på klämringskopplingar och gängor osv.

Nu till min fråga; jag vill sätta en bypass på vattenledningen som är 28mm i diameter. Behöver således kapa röret någonstans i närheten av golvvärmefördelaren, röret kommer inte att gå att få ut från väggen särskilt mycket mer pga golvvärmen, vilket verktyg skulle den erfarne rörisen använda för att kapa upp röret och få raka fina snitt ?

• Rörsystem med kopplingar nära golvvärmefördelare, visar luftblandare och filter installerade på kopparrör samt en grön ventilmärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emanuel01 skrev:
finns rörkap där handtaget inte behöver följa med runt som denna:[länk]
Snyggt tack för input!

Snålvarianten är väll att kapa ett sticksågsblad/kort blad eller vinkelslip och sen putsa med smärgelduk.

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Snålvarianten är väll att kapa ett sticksågsblad/kort blad eller vinkelslip och sen putsa med smärgelduk.
Blir klämringskoppling tät även om röret inte är 100% rakt kapat?

F Flygplats_Teknikern skrev:
Blir klämringskoppling tät även om röret inte är 100% rakt kapat?
Ja

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
B
Antar att det inte går att lossa på röret från väggen på vänster sida? På höger sida är det lätt att lossa.

Jag har kapat med bågfil, vinkelslip om inte röravskärare passar. Tar man inte I så deformerar man röret mindre, och brukar vara lättare att få det tätt vid kopplingen. Så fina tänder och lite kraft.

Jag skulle säga presskopplingar är bättre än klämringskopplingar, billigare också. Hornbach har hyggligt sortiment. köpte en press på amazon under 1500kr, försöker nyttja det i första hand.

Tycker det ser lite amatörmässigt ut ofta om man ser ett stort antal klämringskopplingar.

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Antar att det inte går att lossa på röret från väggen på vänster sida? På höger sida är det lätt att lossa.

Jag har kapat med bågfil, vinkelslip om inte röravskärare passar. Tar man inte I så deformerar man röret mindre, och brukar vara lättare att få det tätt vid kopplingen. Så fina tänder och lite kraft.

Jag skulle säga presskopplingar är bättre än klämringskopplingar, billigare också. Hornbach har hyggligt sortiment. köpte en press på amazon under 1500kr, försöker nyttja det i första hand.

Tycker det ser lite amatörmässigt ut ofta om man ser ett stort antal klämringskopplingar.
Nej det går inte på vänster och även om jag lossar höger så blir det inte tillräckligt för en vanlig rörkapare med handtag. Ja press verkar mycket smidigare men det var ju det där med verktyget. Man kan hyra säkert iof...

Då var det klart! Kapade röret med ett kortare blad på sticksåg, körde väldigt försiktigt gick galant. Ändrade från klämring till presskoppling, hyrde ett pressverktyg flr några hundra spänn.

• Rörinstallation under diskbänk med presskopplingar och verktyg som nycklar och tång på golvet, samt trasor.
    Skapa konto
  • Vattenrör med nya presskopplingar installerade, omgivna av verktyg som skruvmejsel och borrmaskin på kaklat golv i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Vattenfilterinstallation under diskbänk med nya presskopplingar och ett blått filterhölje. Koppartuber och gröna slangar synliga.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.