T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Hej!
Jag bor i Stockholm, i växtzon 2.
Jag har en rabatt som jag inte har en aning om hur jag ska disponera.
Kanske att man kan blanda lite vintergröna växter med fina färger sommartid?
Rabatten ligger precis vid entrén. Jag vill gärna att den ska vara inbjudande och något man lägger märke till.
Bifogar några bilder på rabatten.
Jag bor i Stockholm, i växtzon 2.
Jag har en rabatt som jag inte har en aning om hur jag ska disponera.
Kanske att man kan blanda lite vintergröna växter med fina färger sommartid?
Rabatten ligger precis vid entrén. Jag vill gärna att den ska vara inbjudande och något man lägger märke till.
Bifogar några bilder på rabatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det sol hela dagen?
Ser ut att vara uppfyllt bakom, med klippa under/längst baktill. Har du fullt jorddjup eller är det klippa en bit under jordytan? Och hur är det med avrinningen? Samlas vatten där, eller rinner det ut? (torrt, blött eller normalt)?
Ser ut att vara uppfyllt bakom, med klippa under/längst baktill. Har du fullt jorddjup eller är det klippa en bit under jordytan? Och hur är det med avrinningen? Samlas vatten där, eller rinner det ut? (torrt, blött eller normalt)?
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Det är sol största delen av dagen. Kanske inte kvällssol.
Det är berg runt omkring. Det är ca 1 meter jord. Avrinningen sker framtill, men det kan nog samlas endel vatten i botten då det är berg under. Dock har jag aldrig upplevt att det blivit pölar eller liknande.
Det är berg runt omkring. Det är ca 1 meter jord. Avrinningen sker framtill, men det kan nog samlas endel vatten i botten då det är berg under. Dock har jag aldrig upplevt att det blivit pölar eller liknande.
Redigerat:
1 meter låter gott för rötterna. Och finns avrinning så är det inga problem.
Då är det bara frågan om vilken stil som gillas?
Kör buskar som har vackra torkade blommor vintertid som vipphortensior. Kanske en trekant på mitten.
Sen kan det vara fint med något med struktur som vintergröna klot, lite strödda, eller i grupp om tre med olika storlek.
Prydnadsgräs som har vacker form vintertid, som glansmiskantus.
En botten av fin marktäckare, jag föreslår koreansk plymspirea, som blommar på försommaren och får fantastisk höstfärg.
Gärna ett gäng vårlökar som vita Thalianarcisser.
Kanske ryms en grupp av kransveronika (också fin på vintern).
Då får du både lite struktur, vintergrönt, vinterfint, vårblom, sommarblom osv.
Blanda gärna in lite rododendronjord i denna plantering.
Då är det bara frågan om vilken stil som gillas?
Kör buskar som har vackra torkade blommor vintertid som vipphortensior. Kanske en trekant på mitten.
Sen kan det vara fint med något med struktur som vintergröna klot, lite strödda, eller i grupp om tre med olika storlek.
Prydnadsgräs som har vacker form vintertid, som glansmiskantus.
En botten av fin marktäckare, jag föreslår koreansk plymspirea, som blommar på försommaren och får fantastisk höstfärg.
Gärna ett gäng vårlökar som vita Thalianarcisser.
Kanske ryms en grupp av kransveronika (också fin på vintern).
Då får du både lite struktur, vintergrönt, vinterfint, vårblom, sommarblom osv.
Blanda gärna in lite rododendronjord i denna plantering.
Klicka här för att svara
