Hej!
Jag bor i lägenhet med Ellevio som nätleverantör. På elcentralen i lgh är alla kretsar märkta med 10 amp men på räkningen fr Ellevio debiteras jag för 20 amp. På chatten hävdar de att husets huvudsäkring troligtvis är på 20 amp o därför är debiteringen riktig. Ska jag verkligen pröjsa för 20 amp när jag inte kan få ut mer än 10 amp i min lägenhet?
Henrik

Förmodligen har du en elmätare någonstans utanför lägenheten och där sitter din 20A huvudsäkring.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men du har väl mer än en säkring i din lägenhet?

Uppbyggnaden är att det från elnätet kommer en ledning till din elmätare (som oftast sitter i ett gemensamt "mätarrum" i källaren. Där finns också din huvudsäkring, före elmätaren. Det kan vara EN säkring om du bara har enfas till lägenheten, eller 3 st och du har trefas. I äldre lägenheter är det vanligt med enfasmatning.

Från elmätaren går en kabel till elcentralen i din lägenhet. Där fördelas strömmen ut till din spis, olka eluttag osv, via ett antal säkringar, oftast 10A säkringar. Du kan alltså inte ta ut mer än 10A totalt på de apparater, lampor etc som går via en av de här säkringarna. Men du kan ta ut totalt 20A i din lägenhet så länge det fördelas på minst två av dina 10A säkringar. Säkringarna på 10A sitter där för att skydda ledningarna, skulle du under längre tid ta ut ex. 15A från ett uttag, så kommer ledningarna till det uttaget att börja brinna. Men det skyddar då säkringen mot, den löser ut och bryter innan det börjar brinna.

Redigerat:
C
Dessutom har inte säkringsstorleken någon betydelse för priset för Ellevios lägenhetsabonnemang.

Prislista för Ellevios lägenhetsabonnemang, visar fasta avgifter och överföringsavgifter för säkringsstorlekar 16 A, 20 A, enfas max 35 A.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Och kanske för undivka missförstånd från mitt inlägg. En gruppsäkring på 10A i lägenheten är bara ett exempel. Det kan finnas ex 16A säkring eller större till vissa saker. Ledningarna från elcentralen till som exempel en elspis. Om den ledningen då går via en 16A säkring, så är ledningarna från centralen grövre för att klara den högre strömmen, utan att börja brinna.

H Henrik Hed skrev:
Hej!
Jag bor i lägenhet med Ellevio som nätleverantör. På elcentralen i lgh är alla kretsar märkta med 10 amp men på räkningen fr Ellevio debiteras jag för 20 amp. På chatten hävdar de att husets huvudsäkring troligtvis är på 20 amp o därför är debiteringen riktig. Ska jag verkligen pröjsa för 20 amp när jag inte kan få ut mer än 10 amp i min lägenhet?
Henrik
Finns väl inget boende som enbart har 10A huvudsäkring, 16A är väl det klenaste som används

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.