Jag går och velar om att införskaffa en robot men är lite osäker på hur mycket den kommer hoppa över pga möbler etc. Vi har nog ett typiskt möblerat hem; 1 gästrum med säng, 1 sovrum, en matsal med bord och 6 stolar, 1 kök utan något på golvet och ett vardagsrum (stort) med divansoffa och två fåtöljer med fotpall. Detta är på nedre botten där vi tänkt oss att den ska rulla. Sedan har vi 2 barn så det är ju inte kliniskt rent från prylar på golvet men ändå inte stökigt. Alla rummen är relativt rymliga. Tror ni jag ska satsa på en robotdammsugare, kommer den göra sitt jobb? Jag är medveten om att längs kanter och i hörn blir det svårt men i övrigt?

Skriv och gärna ni som har en robotdammsugare om ni är nöjda/missnöjda med resultatet och gärna lite hur era hem ser ut där den städar!

Förresten, hur är ljudnivån på dessa, går det att köra den under natten utan att bli allt för störd?

Hej

Det går inte att köra på natten och sova, dom låter rejält och jag har en iRobot vid namn Dammit...

Den jag har fungerar heller inte om det är mörkt/dvs på natten för "kameran" måste kunna se. Är det mörkt får den spader och hittar inte hem och kommer att väcka dig garanterat när den ropar på hjälp.....

Men den gör ett bra jobb och jag ser att den hittar rejält med damm. Vi kör alltid när vi är borta för det tar i vårt hus 3.19 timmar innan den är färdig. Under denna tid laddar den även en timme för den klarar inte en hel städning på en laddning.

Den kör under soffa osv allt över 9 cm

Självklart måste du plocka bort småsaker som vid all dammsugning. Trösklar? Min klarar max 1,5 cm utan problem.

Bästa investering jag har gjort, har en bekant med samma som har hund och han är helnöjd

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har kollat på en Xiaomi-robot, den navigerar via laser så den borde klara av mörker eller?

Corpes Corpes skrev:
Jag har kollat på en Xiaomi-robot, den navigerar via laser så den borde klara av mörker eller?
Mörker är inte ett problem med Xiaomi nej.

Hur är ljudnivån på Xiaomi?

Har själv en iRobot Roomba som är 3 år gammal. Har precis fått göra en totalrenovering, hjulen hade blivit så slitna så den klarade inte längre att docka i sin station.
Bytte även alla rullar och filter. Den har rullar i stort sett varje dag och fastnar extremt sällan någonstans. Den går när vi är på jobbet så vi märker knappt av den. Det är den enda roboten jag haft så jag har inget att jämföra med men jag är hur nöjd som helst. Ser inte vad som skulle kunna vara bättre. (y)

• Gilla
Nilla Gyllström och 1 till
  • Laddar…
Förutsättningen är ju att man inte har mattor ...

Corpes Corpes skrev:
Hur är ljudnivån på Xiaomi?
Den har fyra olika inställningar, på lägsta är den inte särskilt störande men på högsta är den rätt högljudd.

yonna yonna skrev:
Förutsättningen är ju att man inte har mattor ...
Mina mattor har aldrig varit så väl dammsugna som sen jag skaffade en robotdammsugare.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vulcan61
Mattor funkar utmärk så långe dom inte är allt för långhåriga

Hur långhåriga "får mattorna vara" för att roboten ska klara av att dammsuga dessa ?

Vulcan61
Mattor med fransar långa funkar inte. Dom få man såfall vika in under mattan.Ja ha korthåriga ryamattor vilket funkar bra. Roomba tycker ja funkar bäst. Hade även neato men riktigt kass kvalite. Då drivhjulen pajade titt som tätt

• Gilla
carra
  • Laddar…
Eftersom jag arbetar med mattrenovering hoppas jag innerligt att ni som har robotdammsugare inte låter den härja med handknutna mattor ...

Men det blir ju mer arbete för mej, ju

yonna yonna skrev:
Eftersom jag arbetar med mattrenovering hoppas jag innerligt att ni som har robotdammsugare inte låter den härja med handknutna mattor ...

Men det blir ju mer arbete för mej, ju
Nej det skulle jag inte låta den göra, men massproducerade mattor av ert slag de flesta har ser jag inga problem med att köra den på.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.