Här tänkte jag att vi kan posta trapplösningar. Snyggt avslut! Belysning? Betsat? Förvaring, gammal eller modern. Trapp till övervåning källare eller vind. Här är min trapp som är i förändring. 96år gammal furu men superfint skick under alla lager bös.

Shoot!

Gamla, slitna trätrappsteg och vitmålade trappräcken inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad furutrappa i hörn med svarvat trappräcke och verktyg på steget.
Skapa konto

• Gilla
Stellan Svealand och 1 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Här tänkte jag att vi kan posta trapplösningar. Snyggt avslut! Belysning? Betsat? Förvaring, gammal eller modern. Trapp till övervåning källare eller vind. Här är min trapp som är i förändring. 96år gammal furu men superfint skick under alla lager bös.

Shoot!

[bild] [bild]
Hur behandlade du trappen sen?

K Kerstin b skrev:
Hur behandlade du trappen sen?
En oren trappa med gammal filtmatta och en träledstång, före renovering och applicering av vit antikbets.
Skapa konto

Trappa renoverad med vit antikbets, 3-4 lager, för att demonstrera slitage och ålderspatina.
Skapa konto

Renoverad trappa med flera lager vit antikbets framför en gul vägg och ett skohylla.
Skapa konto

Första bilden är på filtmattan som var rätt grisig efter 50år.

Vi körde på vit antikbets från Herdins. Vi fick tips av en målare att märka upp en bräda, snarlik som trappan och köra olika antal lager för att jämföra bredvid varandra hur mycket vitt vi ville ha i trappen och hur mycket trä som skulle lysa igenom. Vår trapp fick 3 el 4 lager bets.

Jag la nog 100h på trappen ungefär. Mycket slipande. Skrapande av den konvexa trappnosen.

Redigerat:
Z Zeke_Varg skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
Första bilden är på filtmattan som var rätt grisig efter 50år.

Vi körde på vit antikbets från Herdins. Vi fick tips av en målare att märka upp en bräda, snarlik som trappan och köra olika antal lager för att jämföra bredvid varandra. Vår trapp fick 3 el 4 lager bets.

Jag la nog 100h på trappen ungefär. Mycket slipande. Skrapande av den konvexa trappnosen.
Okej, ja det är mkt jobb men jag investerade i en lackfräs så än så länge har jag lagt ca 14 timmar. Återstår lite finlir innan behandling. Min trapp är mer rak i sina former och troligen inte så jättegammal.

Känns som en djungel ang vilken behandling man ska ha. Tänkte från början köra såpa med vit pigment men vet inte hur jag ska göra nu när jag ser hur trappen ser ut. Till saken hör att det finns en trädörr bredvid trappen som den måste lira med. Men bra tips med plankan!

• Obehandlad trätrappa i naturligt ljus efter fräsning, redo för finlir och ytbehandling.
    Skapa konto
  • Oslipad trätrappa i en hall med raka former och en trähandledare, invid en trädörr som ska matchas.
    Skapa konto
K Kerstin b skrev:
Okej, ja det är mkt jobb men jag investerade i en lackfräs så än så länge har jag lagt ca 14 timmar. Återstår lite finlir innan behandling. Min trapp är mer rak i sina former och troligen inte så jättegammal.

Känns som en djungel ang vilken behandling man ska ha. Tänkte från början köra såpa med vit pigment men vet inte hur jag ska göra nu när jag ser hur trappen ser ut. Till saken hör att det finns en trädörr bredvid trappen som den måste lira med. Men bra tips med plankan!
Skulle sättsteget kunna vara i synk med dörren, behandlad med något skyddande genomskinligt? Trappsteget skulle kunna vara helvitt som vangstycket el betsat?

Du skulle kunna testa med att lägga på en tunn skiva på nedersta trappsteget och måla efter önskemål. Först testa med bets, sen en med helmålad? Kanske känns för modernt?

Z Zeke_Varg skrev:
Skulle sättsteget kunna vara i synk med dörren, behandlad med något skyddande genomskinligt? Trappsteget skulle kunna vara helvitt som vangstycket el betsat?

Du skulle kunna testa med att lägga på en tunn skiva på nedersta trappsteget och måla efter önskemål. Först testa med bets, sen en med helmålad? Kanske känns för modernt?
Hm nja jag vill nog ha den trären nu när jag lagt ner så mkt jobb på att få fram trät 😆. Väggen är dessutom grå, syns nog inte på bilden. Jag ska prova mig fram med lite olika pigmenterade alternativ ☺️. Tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.