H
KnockOnWood skrev:
Då rekommenderar jag starkt
[bild]
[länk]
Litet enkelt tillägg i högerklick-menyn.
Vilket bra förslag! Det bör de flesta ha glädje av! Man behöver många gånger förminska bild/bilder när man skickar bilder via email. Zip filer går också bra, men alla vet inte hur man hanterar dessa. Ett annat tips är www.sprend.com där man kan skicka filer upp till 2 GB utan kostnad.
Själv har jag program som klarar det mesta. :)

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Vilket bra förslag! Det bör de flesta ha glädje av! Man behöver många gånger förminska bild/bilder när man skickar bilder via email...
Ja, det är enkelt och bra!
Och är faktiskt ursprungligen en del av Microsoft PowerToys :)

Det finns lite guldkorn i M$ världen ändå :)

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
KnockOnWood skrev:
Ja, det är enkelt och bra!
Och är faktiskt ursprungligen en del av Microsoft PowerToys :)

Det finns lite guldkorn i M$ världen ändå :)
Ja, tänk om Bill kunde göra något åt outlook också, har föreslagit Microsoft kan de kan utgå från Mozilla Thunderbird eftersom den har en öppen källkod. :)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Men när det gäller ursprungsfrågan:
Jag är (kanske pga ålder) livrädd för många av dessa molntjänster.
Man har noll koll på vad som händer med all data man sparar och hur den används.

Ingen är väl längre så naiv att han/hon tror att det är godhjärtade, välmenande själar som lagrar och vårdar våra bilder, texter och kontoutdrag där ute i det odefinierade "molnet" :p

Redigerat:
H
KnockOnWood skrev:
Men när det gäller ursprungsfrågan:
Jag är (kanske pga ålder) livrädd för många av dessa molntjänster.
Man har noll koll på vad som händer med all data man sparar och hur den används.

Ingen är väl längre så naiv att han/hon tror att det är godhjärtade, välmenande själar som lagrar och vårdar våra bilder, texter och kontoutdrag där ute i det odefinierade "molnet" :p
Håller helt med dig, dessutom tar de inget som helst ansvar om det upplagda försvinner.
Själv lägger jag aldrig upp något privat material, bara material som skall vara till allmänt beskådande. Privata bilder kan man maila och det finns många bra filöverförings system. wwww.sprend.com är ju bara ett av dem.

Ja hur ordnar man en säker backup?

Jag har en affärskontakt som berättade om hur han kopierade allt från laptopens hårddisk till en extern disk.
Detta var en fransman för övrigt, från nordvästra Frankrike.
Och så var han på resa i Provence, Rivieran som vi säger.
Parkerade bilen vid torget, käkade lunch på en säkert mycket trevlig restaurang, och när han kom tillbaka till bilen så var datorn stulen. Och naturligtvis också den externa hårddisken, som låg bredvid datorn på baksätet.

Backup :eek:

Själv kopierar jag över bilder och dokument till USB-minnen, två stycken.
Och när jag reser bort, om det så bara är en dagsresa till Göteborg, tar jag med den ena USB-stickan i väskan.

Hur gör ni?
Det är ju inte affärskritiska data, så man har ju inte den sortens riktiga rutiner. Det handlar ju om vardagen.

H
Gör som du 2 USB minne, har alltid med mig båda. Bilder ligger på datorn och en extern hårddisk.

Parkerade bilen vid torget, käkade lunch på en säkert mycket trevlig restaurang, och när han kom tillbaka till bilen så var datorn stulen. Och naturligtvis också den externa hårddisken, som låg bredvid datorn på baksätet.

Jättebra med hårddisk eller nätdisk, men även de går sönder, glöms eller blir stulna...

Själv kopierar jag över bilder och dokument till USB-minnen, två stycken.
Och när jag reser bort, om det så bara är en dagsresa till Göteborg, tar jag med den ena USB-stickan i väskan.

Mina USB-er försvinner så lätt pga egen klantighet just pga att de är för små, så det går bort. USB måste vara främsta orsaken till att data kommer på avvägar.

Jag säkerhetskopierar rubbet då och då till en inlåst separat hårddisk så att jag har kopior i flera generationer, och laddar första generationens filer upp till OneDrive.

Jag är (kanske pga ålder) livrädd för många av dessa molntjänster. Man har noll koll på vad som händer med all data man sparar och hur den används.Ingen är väl längre så naiv att han/hon tror att det är godhjärtade,

MeeToo. :| Men jag tror att det finns bättre och sämre moln. Eventuellt kommer Orwells 1984 så småningom, men isåfall är mina bilder och viktiga dokument mitt minsta problem...

Inget är perfekt, men jag tänker att ska man använda en molntjänst så har microsoft:s tjänst flera fördelar. En stor fördel är att den troligen inte bara är försvunnen en morgon utan någon som helst förvarning.

K
En säker och automatisk backup får du genom t ex Onedrive. Jag prenumererar på O365 och får då över 1TB lagring vilket räcker mer än väl till.

Visst kan man alltid ifrågasätta hur säkert det är att lagra i molnet men hur säkert är det att lagra på en extern hårddisk?

/Krille

Du behöver givetvis ingen dator för detta. Det finns massor med appar som scannar genom att ta kort och göra till pdf mm. Och direkt upp till molnet såklart.

Jag kör Android och då finns ju Googles moln drive, öppna appen och klicka på plusset nere i höger hörn, välj scanna. När du tagit bilden rättar den upp och beskär automatiskt. Sen kan du spara eller lägga till flera sidor hur enkelt som helst, jag använder den hela tiden.

Visst kan man alltid ifrågasätta hur säkert det är att lagra i molnet men hur säkert är det att lagra på en extern hårddisk?
Lösningen borde vara att göra både och. Helst automatiskt. Har man en nätverksdisk så får det ju. Och visst finns möjlighet att spegla vald mapp på datorn i molnet automatiskt. Så säkerhetskopiering borde inte vara ett problem. Ifall man får tummen ur...

Du behöver givetvis ingen dator för detta. Det finns massor med appar som scannar genom att ta kort och göra till pdf mm. Och direkt upp till molnet såklart.
Min telefon är en ultrabasic... App i datorn isåfall... Men att scanna och maila till Hotmail verkar som det mest enkla och säkraste. Sedan trycker man på 'för över bilagor till onedrive' och så kan man sitta och sortera bilagorna vid tillfälle.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.