Hej på er,

Vår varmvattenberedare brakade ihop och den nya matchar (såklart) inte de fästen som den gamla satt i.

Vi har haft rätt mycket problem med väggarna i vårt radhus, så vi har testat olika varianter.
Expanders fungerade inte, det smulades sönder och sket sig helt.
Vi provade då plugg och fransk träskruv, vilket gick ganska bra. Tills den ena skruven (översta hörnet till vänster) inte gick att skruva in hela vägen (sticker ut ca 1 cm), och en skruv (längst ner till vänster) gick av i fästet.

Vi funderar nu på om vi vågar ha den sitta fast skruven sticker ut och den ena gick av?
Eller om någon har någon bättre idé om hur vi sätter upp den?
Den ska hålla för 190 kg, fästs i 4 skruvar.

Vi tänker annars att vi får bygga någon regelkonstruktion.

VVS kommer för att koppla in den på onsdag, så har ni tips, kör!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..

Det låter som om ni har använt fel sorts plugg. Ni ska ha plugg anpassade för lättbetong.
Exempelvis [länk].

Men, med tanke på vikten hade jag nog föredragit en golvinstallation. Finns det inget golvstativ som tillbehör?
Vi har använt nylonplugg för betong. Två av skruvarna sitter som berget. De andra två är nog problemet att de ”tar stop” i hålet av pluggen. Är dessa du länkade bättre på det?

Finns tyvärr ej golvstativ.

Tar skruven stopp så är ju hålen för grunt borrade
Vanlig nylonplugg är dåligt lämpad för lättbetong

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Okej, att det tar stopp är nog för att vi tidigare hade expanders i det hålet, så det har nog kollapsat in lite.
Vi ska testa med den sortens plugg du skickade, annars blir det nog att regla upp någon konstruktion på väggen. Tack för tips!

Se till att skruvarna drar ordentligt, så jag slipper läsa att den har trillat ned efter min rekommendation.. 😳

Nyfiken som jag är så undrar jag ju vad det är för beredare i denna storlek som inte har golvstativ?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag lovar, här tas inga risker. Jag litar på mycket, men inte våra väggar…

Det är en rund jävel från Nemi, v-serien som rymmer 150 liter. Det svåra är ju att fästena sitter så det är svårt att komma åt då beredaren sitter i ett hörn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.