Johan_A_M
Hej!

Misstänker att jag kommer snubbla på terminologin här, ber om ursäkt på förhand.

Vi har en NIBE bergvärmepump och LK golvvärme i hela huset. Med tanke på elpriserna just nu skulle vi vilja sänka temperaturen och det är inga problem på de våningar där vi har termostater, men det är fortfarande rätt varmt i källaren där det inte finns termostater och jag inbillar mig att källaren nu bränner en massa energi på att värma huset..? Jag har velat dra ner temperaturen där med, men vet inte hur jag ska göra. Värmesystemets fördelningsrör med flödesmätare och termometer mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flödesmätarna (gissar att det heter något annat) verkar stå på minimiflöde (0,5 l/min), eller har jag tolkat det fel? Jag hade föreställt mig att de skulle vara ordentligt öppna, men jag kanske tänker fel? Det känns orimligt att öppna dem mer om jag vill få det kallare väl? Alla tips emottages tacksamt!!
Mätmätare för vätskeflöde, transparent, märkningar i liter per minut, monterad på rör.
Skapa konto

• Mekanisk räknare eller indikator monterad på rörledning, mätskala i liter per minut, teknisk utrustning.
    Skapa konto
Om du vill sänka temperaturen i hela huset så är det framledningen som ska sänkas.
Det görs genom att sänka kurvan på värmepumpen.

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Demmpa Demmpa skrev:
Om du vill sänka temperaturen i hela huset så är det framledningen som ska sänkas.
Det görs genom att sänka kurvan på värmepumpen.
Tack för hjälpen, då får det bli så!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.