2 135 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Hur rötskydda limträbalk altan
Efter 30 år har min limträbalk 6000*115*300mm som bär upp min altan blivit utsatt för röta. Nu byter jag balk. Tyvärr finns ej balken i tryckimpregnerat. Den nya balken blir behandlad med impregnerande olja. På balkens ovansida kommer en längsgående tryckimpregnerad trallbräd 128* 22 mm att ligga.
Min fråga är om jag skall lägga syllpapp eller plåtbeslag mellan ovansida limträbalk och trallbräda. Risken kan ju vara att kondens bildas under pappen och ökar risken för rötangrepp på limträbalken. I nya rekommendationer förespråkas syllpapp mellan bärreglar och trall, men då är båda tryckimpregnerade. Tacksam för erfarna synpunkter.
Min fråga är om jag skall lägga syllpapp eller plåtbeslag mellan ovansida limträbalk och trallbräda. Risken kan ju vara att kondens bildas under pappen och ökar risken för rötangrepp på limträbalken. I nya rekommendationer förespråkas syllpapp mellan bärreglar och trall, men då är båda tryckimpregnerade. Tacksam för erfarna synpunkter.
Tack för synpunkter, balken blir ej synlig. Funderar på att, efter att balken oljebehandlats, täcka med ca 150 mm syllpapp och låta sidor vara synliga. Detta för att kunna komplettera med olja. Tidigare balken var täckmålad, varför rötangrepp ej syntes. Min enda fundering är om kondens på undersida papp blir en risklösning?
Bästa svaret
Varför skulle det blir kondens under pappen när den ligger dikt an mot balken? nej, kommer inte vara nån fara skulle jag säga. papp på toppen, sen behandla den regelbundet så kommer den hålla i evigheterF FolkeF skrev:Tack för synpunkter, balken blir ej synlig. Funderar på att, efter att balken oljebehandlats, täcka med ca 150 mm syllpapp och låta sidor vara synliga. Detta för att kunna komplettera med olja. Tidigare balken var täckmålad, varför rötangrepp ej syntes. Min enda fundering är om kondens på undersida papp blir en risklösning?
Klicka här för att svara