Hej,
Har ett fönster jag skrapat som visa sig va fuktigt nedtill mot ena änden. Det är inte ruttet men det är fuktigt så en kniv går in några millimeter. Kan man torka ur det? Går det att reparera, hur går jag tillväga?

• Fuktigt träfönster med avskavd färg och fuktfläckar längs nederkanten, visar tecken på slitage och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ägare till en gammal gård med flera hus med skruttiga fönster skulle jag säg att visst går det där att fixa. Jag vet inte om jag har de bästa metderna, men vad jag gör i liknande situationer är att skrapa ordentligt rent och låta det torka ett par dagar om det är fuktigt. Sedan olja in med någon grundolja. Själv skyr jag vattenbaserade sådana (kanske irrationellt, men jag tycker de beter sig lite skumt). just nu håller jag på ned en hink från Jotum. Jag lägger på flera gånger där det suger mycket. Se till att det mättar träet. Sedan är det bara att grundmåla och slutstryka ett par gånger på vanligt sätt. Även här med oljebaserade färger.
Min erfarenhet är att även ganska ruttet trä kan funka i flera decennier om man ser till att olja in ordentligt och skydda mot sol och väta så gott det går.
Jo, fundera också på varför det blev fuktigt där. Var färgen dålig eller var det någon konstruktionsmiss.

C
K kennyr skrev:
Hej,
Har ett fönster jag skrapat som visa sig va fuktigt nedtill mot ena änden. Det är inte ruttet men det är fuktigt så en kniv går in några millimeter.
Ja det där är typiskt som det blir när det är målat med en tät färg - träet är surt som en svamp under färgen. Tror f-n att det ruttnar till slut.
Skrapa bort all färg och låt det stå och andas/torka någon vecka och gör en ny bedömning. Ser inte ut som att det gått någon röta i det.

Linolja är da shit. Först utspätt som vatten sedan mer och mer koncentrerat tills det är helt mättat. Ytan skall vara rejält fet. Låt vara ett år så det torkar ordentligt annars blir det blåsor i täckfärgen. Gjorde så med en panelbräda för trettio år sedan. Den är fortfarande som ny.
Tänk på att trät måste torka ut ordentligt först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.