För ungefär fyra år sedan byggde jag ett utekök hemma på altanen och gjöt en bänkskiva i betong, ca 400 gånger 70 cm och ungefär 5 cm tjock med ett överhäng i framkant så att den ser ut att vara ca 10 cm tjock.

Till saken hör att min verktygspark och kompetens inte riktigt matchade svårigheten i uppgiften vilket blev uppenbart när gjutningen var klar...

Som man kan se på bilderna här under finns det ett antal riktig fula bitar på skivan som jag undrar om någon här har tips på hur jag skulle kunna åtgärda?

En skadad betongbänkskiva med gropar och håligheter längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Deta är kanten på skivan och det är fullt med gropar och håligheter som inte ser så kul ut. Det är bättre på vissa ställen men nästan hela kanten på skivan ser ut såhär.

Gjuten betongbänkskiva på altan med synliga gropar och ojämnheter längs kanten, i behov av reparation.
Skapa konto

Skivan har två rejäla "dippar" där formen jag byggde måste ha haft en liten svacka och inte varit helt plan vilket nu får till följd att det är en stor fördjupning i skivan precis här där vatten samlas i en pöl.

Betongbänkskiva med gropar och håligheter på en altan, omgiven av verktyg och en trädgårdsfluga.
Skapa konto

Betongbänkskiva med synliga gropar och håligheter på ytan, behov av reparation.
Skapa konto

Här är det gropar i ytan på skivan. Det är relativt djupa gropar, kanske 5-6 mm utspritt över en hyfsat stor yta med främst mindre gropar men även ett antal lite större.

Jag har spanat på youtube en massa och det verkar vara en massa Amerikaner som lagar denna typ av skador, framförallt på trappor och annat, ingen som jag har sett göra ett utekök ännu. Min utmaning är att dom dock alltid använder produkter som inte verkar vara tillgänglia i Sverige vilket gör den kunskapen lite lätt värdelös.

Det jag tänker att jag skulle vilja göra är att sprida ut någon form av betongprodukt ovanpå hela skivan och att detta då skulle täcka upp alla håligheter och att jag skulle kunna forma i framkant för att få hela skivan i samma nivå. Och så någon liknande produkt som skulle kunna fylla upp håligheterna på sidan av skivan.

Jag tänke först köpa en säck finbetong och försöka sila bort de grövsta partiklarna och sedan blanda till en gröt att fylla hålen på sidan med och lite mera flytande för att fylla upp groparna på toppen av skivan. Jag är dock väldigt osäker på hur detta skulle se ut och framförallt hur det skulle hålla över tid. Nyansskillnader i betongen har jag inga problem med men jag skulle helt vilja undvika att lagningen bara blir en kaka som inte binder med underlaget och därför lossnar eller ser förskräcklig ut.

Alla tips mottages tacksamt! =)

Farstatjej90
Måste finnas något lämpligt flytspackel till det där.

Finns det flytspackel som kan läggas utomhus, utan någonting annat som skydd över? Uteköket står ute och även om det är någorlunda skyddat för väder och vind så lär det komma både regn och snö på det.

Vad får man för typ av yta på flytspackel, och hur hårt blir det? Samt hur tjockt måste man lägga det för att få det bra?

N
Jag gjorde exakt som du föreslår i ditt inlägg, använde silad finbetong och blomspruta till att fukta betongen. Fyllde hålen och håller fint åtta år senare.

Ska man gjuta en betongskiva är nog expanderbetong att föredra.

Okej, ska testa att sila lite betong, det är ju ett väldigt simpelt sätt att göra det! Känns kanske som det enda rimliga att fylla hålen på sidan av skivan med.

För själva skivan ska jag nog fortsätta leta efter någon slags flytspackel, det känns som bästa lösningen.

Tack för bra svar!

som gjutning betraktad så ser det ganska bra ut trots allt. Svårt att få vanlig cement att bli fin ända mot form om man vill göra det till en utseendefråga. Svackan beror nog på vikten på allt. Blir ganska många kilo formen ska bära och det är det många som inte tänker på. Ska en sån där stor bänk bli plan så kräver det en form som är stabil som tusan........

Formen är det nog faktiskt inte fel på här faktiskt, som man ser på bilden är det hyfsat överbyggt då jag var osäker på hur stadigt det behövde vara. Underredet till skivan är byggde med en liggande 70 regel vid varje stolpe som också är en 70 regel och de sitter med ungefär cc 45 eller något i den stilen. Ovanpå reglarna ligger fibercementskivor som "botten" i formen.

Överbyggd arbetsbänk med krukor av plantor på en balkong, omgiven av trädgårdsredskap.
Skapa konto

Det gick åt ca 11 säckar betong till skivan så den väger ju då lite drygt 250 kg.

Svackorna är specifikt bara i framkant på ett par ställen och eftersom jag sågade formen med en cirkelsåg utan skena så jag gissar att det blev lite snett...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.